Re: [NETVAERK] netklasse C

niels andersen <sslug@sslug> writes:

> Jeg må lige høre om dette er noget jeg har mis forstået
> jeg har haft en linux box stående på en separat router
> og har haft den til delt adressen 200.168.0.100
> i.flg http://cvs.linuxbog.dk/admin/bog/netklasser.html
> skulle dette ikke være en c net klasse adresse ?

Dengang man talte om A/B/C(/D/E)-klasser, så var den omtalte adresse i
C-klasse-intervallet, jo.

> for da jeg ved et uheld ramte mit interne link og regnet med en 404 fejl
> kom der en hjemmeside op på spansk vil jeg gætte på.
> http://200.168.0.100

Den IP-adresse tilhører et brasiliansk telefonselskab (gætter jeg på,
firmaet hedder: TELECOMUNICACOES DE SAO PAULO S.A.), så bortset fra at
sproget nok nærmere er portugisisk er der ikke særlig overraskende.

Det interessante er nok hvorfor din maskine har haft det IP-nummeret,
som sagt tilhører det et brasiliansk telefonselskab og bør ikke anvendes
af andre. Til private net kan man f.eks. anvende 192.168.x.y-adresser og
det er nok det du har taget fejl af.

.Henrik

--
Når man kører Linux er dette også en mulighed:
   Modeline  "912x684"    64.00 912 966 1104 1232 684 699 706 734