Re: [NETVAERK] VPN og routetable

Christoffer Holm Kjølbæk <sslug@sslug> writes:
> man, 12 06 2006 kl. 16:08 +0200, skrev Jacob Bunk Nielsen:
>
> Ovenstående skulle være godt nok.

Nej, det var noget sludder.

> Ideen er at hvis jeg kan pinge begge, men den ene tage meget længere
> tid end den anden, så er det vel fordi de er i hver deres ende, og
> dermed er der forbinde?

Det er en skidt måde at finde ud af om den bruger tunnellen eller ej.

Check i stedet din logfil fra OpenVPN.

> Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Use Iface
> 10.1.0.1        0.0.0.0         255.255.255.255 UH    0        0 tun0
> 10.1.0.0        10.1.0.1        255.255.255.252 UG    0        0 tun0
> 80.167.69.0     0.0.0.0         255.255.255.0   U     0        0 vlan1
> 192.168.1.0     0.0.0.0         255.255.255.0   U     0        0 br0
> 0.0.0.0         80.167.69.1     0.0.0.0         UG    0        0 vlan1

Den ser fin ud. Har jeg ret i at den kan pinge både 192.168.0.0/23 og
10.1.0.0/30? I så fald må det være et problem med ip-forwarding eller
måske route-tabellen på den maskine på den anden side af VPN-gatewayen
du forsøger at pinge.

Bruger du det bridge-interface til noget? Det kunne være en rest af at
du har leget med 'dev tap'. Bruger du boksen til at bridge andre ting?

Hvordan ser route-tabellerne ud på de to maskiner der står på hver sin
side af din VPN-server efter du er logget på VPN?

--
Jacob - www.bunk.cc
How come everyone's going so slow if it's called rush hour?