Re: [NETVAERK] Kubuntu.dk

Jeg har ikke deltaget så heftigt i debatten de sidste par dage da jeg
selvfølgelig lige skulle resize min reiserfs home partition og alt på
maskinen døde plus at min indbyggede netværkskort strejker med jævne
mellemrum.

Jeg sende følgende til Canonical:
> Hello
> I recently registered the domain kubuntu.dk because I saw it wasn't
registered and I didnt want the wrong kind of people getting a hold of
it. Now I'm thinking about making a danish information site about
kubuntu as I am an active user myself.

>I've read on you website about trademarks:
>http://www.ubuntu.com/ubuntu/TrademarkPolicy/
>And I just want to make sure that I have Canonicals blessing for this
project.

> Later when the site up, it would be nice if you could link to the
website, but I will return when it is relevant.

og fik følgende standard-svar:

Where possible, we ask that Kubuntu related domain ownership be held by
Canonical Limited or a Canonical-authorised organisation. In most cases,
we will sponsor registration fees for approved domains, and leave
technical administrative control in the hands of the website operator.

If you want to go ahead with this, please contact James/Karl at:
sslug@sslug

Kind regards
Marilize

Det er faktisk bare er udtræk af den side som jeg lige har linket til...
Jeg ved ikke helt hvad det betyder. Om de vil have at de skal eje domænet,
om vi har deres velsignelse eller om de faktisk i det hele er pænt
ligeglade med et .dk domæne. Registreringsafgiften på 76 kr betyder ikke
noget for mig, så det ville ikke være besværet være.
Det er vigtigste er nok at jeg har kontaktet dem og de kender vores
intentioner og så må de kontakte mig hvis der var mere de ville.

Det jeg havde forestillet mig med kubuntu.dk var at lave en side hvor nye
danske brugere af kubuntu kan gå ind på og lære lidt om systemet og hvilke
ressourcer de kan trække på. Det er svært for en der netop er startet med
kubuntu at vide hvor de kan få hjælp og hvordan de løser de mest
almindelige problemer. F.eks. hvordan kan jeg høre mp3 filer?(mp3 er et
restricted codec og følger ikke med systemet.) Kubuntu.dk bør være en
samling for danskere af fornuftige ressourcer.

Det er en god idé at lave et lille forum, men samtidigt skal vi også indse
at danmark er et lille land og vi bør kun i forummet beskæftige os med
ting som er et problem for danskere, jeg synes f.eks. jeg har problemer
med mit charset og derved med at læse æøå i emails fra windows brugere. I
andre tilfælde bør vi henvise til de store fora på engelsk hvor det vil
være meget lettere at finde noget nyttigt.

Udover en et forum og en ressource samling bør der også være en del af
siden hvor der er information om kubuntu. Hvor stammer kubuntu fra,
hvilken version er den nyeste og hvornår regner man med den næste
udkommer, hvem bør vælge kubuntu, etc. Alt i alt lidt en "about kubuntu
side".

Det har været mange gode idéer som jeg lige vil kommentere på.

- Der skal også være en ubuntu side.
| Enig, men den skal ikke ligge på kubuntu.dk. Selvfølgelig skal der
linkes til den når den kommer op, men ét projekt af gangen og kubuntu og
ubuntu er meget forskellige fra brugerens synspunkt. Hvis der er nogle der
er interessede i at arbejde på den har Flemming Bjerke tippet mig om at
ubuntulinux.dk er fri :-)

- Vi skal have mailing lister og forums.
| Jo, god idé med forum som beskrevet overstående. Vi skal passe på vi
ikke starter et forum som vi ikke kan "holde i topform", der er ikke nogen
grund til at genopfinde den dybe tallerken når man kan finde tegningerne
til den på http://ubuntuforums.org/. Angående mailing lister så er det som
regel noget som særlige entusiaster involverer sig i ;-) og det er faktisk
en ganske god idé hvis man kan gøre det tilgængeligt nok.

Til dem der er interessede i at arbejde videre med idéerne kan man møde op
til hyggemødet i københavn onsdag for at diskutere hvad der skal ske:
http://sslug.dk/adict/mgroup.php#200604050SSLUG
Jeg vil poste hvad vi finder ud af på mødet på denne postliste.

Med venlig hilsen

Pascal