Re: [NETVAERK] Bind og zone fil

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Den skriver jo til dig hvad der er galt, så det burde være lige til at
> gå i gang med at få til at virke.

så har jeg læst på lektien. Jeg brugte DNS-howto fra tldp.org. og fandt ud
af at jeg havde pillet for meget ved db.127 zonen, da jeg fik rettet den
virkede alt perfekt jvf. Jacob's intruktioner.

Min named.conf, ser sådan ud:
zone "localhost" {
        type master;
        file "/etc/bind/db.local";
};

zone "127.in-addr.arpa" {
        type master;
        file "/etc/bind/db.127";
};

zone "0.in-addr.arpa" {
        type master;
        file "/etc/bind/db.0";
};

zone "255.in-addr.arpa" {
        type master;
        file "/etc/bind/db.255";
};

//Min egen intranet zone, slet hvis fejl
zone "intranet" {
        type master;
        file "/etc/bind/db.troejgaard";

Og db.127 ser ud som default i Ubuntu:
sslug@sslug:~$ cat /etc/bind/db.127
;
; BIND reverse data file for local loopback interface
;
$TTL    604800
@       IN      SOA     localhost. root.localhost. (
                              1         ; Serial
                         604800         ; Refresh
                          86400         ; Retry
                        2419200         ; Expire
                         604800 )       ; Negative Cache TTL
;
@       IN      NS      localhost.
1.0.0   IN      PTR     localhost.

Min egen intranet zone, ser sådan ud:
sslug@sslug:~$ cat /etc/bind/db.troejgaard
;
; BIND reverse data file for broadcast zone
;
$TTL    604800
@       IN      SOA      tuxnet. postmaster.tuxnet. (
                        1703062         ; Serial
                         604800         ; Refresh
                          86400         ; Retry
                        2419200         ; Expire
                         604800         ; Negative Cache TTL
)
;
@       IN      NS      ns.tuxnet.
@       IN      MX      0 mail.tuxnet.
@       IN      NS      ns.troejgaard.
@       IN      NS      ns.tester.

tuxnet  IN      A       192.168.2.5
troejgaard IN   A       192.168.2.120
tester  IN      A       192.168.2.121

Og så bliver resultatet:
sslug@sslug:~$ dig -t a tester.intranet 192.168.2.5
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 61463
;; flags: qr aa rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 3, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;tester.intranet.               IN      A

;; ANSWER SECTION:
tester.intranet.        604800  IN      A       192.168.2.121

;; AUTHORITY SECTION:
intranet.               604800  IN      NS      ns.troejgaard.
intranet.               604800  IN      NS      ns.tester.
intranet.               604800  IN      NS      ns.tuxnet.

;; Query time: 1 msec
;; SERVER: 192.168.2.5#53(192.168.2.5)
;; WHEN: Mon Mar 20 21:27:22 2006
;; MSG SIZE  rcvd: 122

; <<>> DiG 9.3.1 <<>> -t a tester.intranet 192.168.2.5
;; global options:  printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 8922
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;192.168.2.5.                   IN      A

;; AUTHORITY SECTION:
.                       10495   IN      SOA     A.ROOT-SERVERS.NET.
NSTLD.VERISIGN-GRS.COM. 2006031901 1800 900 604800 86400

;; Query time: 0 msec
;; SERVER: 192.168.2.5#53(192.168.2.5)
;; WHEN: Mon Mar 20 21:27:23 2006
;; MSG SIZE  rcvd: 104

Desuden har jeg tilføjet ISP(Tele2) DNS-servere
til /etc/bind/named.conf.option, det skulle så give en hurtigere caching
(syntes selv at det hjælper):

forwarders {
                129.142.7.101;
                195.82.195.101;
        };

Mangler dog lige at tilføje: notify no; til zone områderne i named.conf, det
gør jeg i morgen, da klokken er mange for en der skal op kl. 5 om morgenen.

Takker Jacob og jer andre mange gange for hjælpen og tålmodighed !!

Med venlig hilsen

Jan Trøjgaard