Re: [NETVAERK] Bind og zone fil

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [ ... ]
>
> Start med at blive enig med dig selv om du vil have tingene i DNS
> eller i din hostsfil.
>
> Dernæst skal du nok også lige gøre det klart for dig selv hvilken zone
> det er du har lavet en zonefil for?
>
> Når du er kommet så langt, så se om du kan slå tingene op i DNS. Det
> kan du gøre med nslookup, host eller dig.

> Ja, lad være med det. I bedste fald forvirrer du bare dig selv.
>
> Check RFC 2606 for top level domæner du kan bruge uden at kollidere
> med andre.

 Har først og fremmest udeladt at bruge et domæne (.org).

Her efter har jeg sat min Linksys WRT54GS med følgende værdi:
192.168.2.5 00:4F:4A:10:18:A3 tuxnet
og DNSmasq og local DNS.

samtidig har jeg tilføjet en zone i /etc/bind/named.conf:
zone "intranet" in {
        type master;
        file "db.troejgaard";
};

Og jeg har lavet /etc/bind/db.troejgaard til:
$TTL    604800
@       IN      SOA      tuxnet. postmaster.tuxnet. (
                        1703062         ; Serial
                         604800         ; Refresh
                          86400         ; Retry
                        2419200         ; Expire
                         604800         ; Negative Cache TTL
)
;
@       IN      NS      ns.tuxnet.
@       IN      MX      0 mail.tuxnet.
@       IN      NS      ns.troejgaard.
@       IN      NS      ns.tester.

tuxnet  IN      A       192.168.2.5
troejgaard IN   A       192.168.2.120
tester  IN      A       192.168.2.121

Jeg kan sagtens slå tuxnet op med nslookup og dig, men ikke de to andre.

Hvad gør jeg for at kunne lave et positivt DNS opslag på troejgaard og
tester ??

Eller har jeg skudt helt forkert i forhold til de forgående svar ??

Med venlig hilsen

Jan Trøjgaard