Re: [NETVAERK] DNS server og rediregering

Jan Trøjgaard <sslug@sslug> skrev:

> Hvordan laver man en "omstilling" (redirigering eller deligering
> (jeg ved ikke hvad det hedder))i en DNS-server?
>
> Det skal forstås sådan at min DNS (bind) skal sættes op sådan at,
> hvis jeg kun skriver navnet på mit domæne i adresse linien på min
> browser(uden 3 x W og uden national endelse (.dk)), så redirigeres
> jeg til selve domænet.  Ligesom hvis jeg skriver "linux" i adresse
> linien, så bliver jeg dirigeret ind på http://www.linux.org
>
> Og kan jeg søge med en kommando, på en tilfældig navne-server, om
> serveren har lavet en sådan "omstilling" af et ord eller navn?

Hvis jeg ellers har forstået dit ønske rigtigt, så sætter du det dels
op i DNS, dels i din webserver og dels på klientmaskinerne.

    »www.mit-domæne.dk«.

 b) På webserveren opretter du en »virtual host« for
    »mit-domæne.mit-domæne.dk«.  Det eneste den skal gøre er at
    omdirigere folk til <http://www.mit-domæne.dk/>.

 c) I »/etc/resolv.conf« på klientmaskinerne sørger du for at den
    første linje er:

    search mit-domæne.dk

for at blive sendt til <http://www.mit-domæne.dk/>.

Jacob