Re: [NETVAERK] Network identification and authentication

In <sslug@sslug> Jon Bendtsen <sslug@sslug> writes:

>Det tror jeg du har ret i. Men hvad fan gør man så?
>PPPoE?
>PPTP (poptop)
>anden VPN teknologi?

OpenVPN er uhyre simpel at sætte op, og der findes også en udgave til
Windows. Om der er til Mac skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke har
haft brug for at lede efter det. Og den ydermere den fordel i forhold
til IPSec at den kører oven på UDP, så den har ingen problemer med
NAT igennem diverse firewalls.

Adgangskontrol styres via X.509 certifikater (håndteres af OpenSSL).

Jeg bruger det i forbindelse med mit hjemme-netværk. For nylig fik
jeg udstyr forærende til trådløst net; det er selvfølgelig sat op med
WPA og et obskurt SSID som ikke broadcastes. Men da jeg ikke lige vil
have naboerne ind på mit interne net lukkede jeg det helt af for
Wifi adresserne, og lavede så VPN med OpenVPN hvis man skal fra det
trådløse net ind til mit interne net. Det virker ganske fint. Og som
bonus fik jeg så lavet en tilsvarende VPN mellem min Windåse på arbejde
og hjemme-nettet.

Henrik

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2006-03-01, 02:02 CET [an error occurred while processing this directive]