Re: [NETVAERK] Network identification and authentication

Den onsdag 22.feb kl. 20:34 skrev Jacob Sparre Andersen:

Jon Bendtsen skrev:

Her på kollegiet kunne vi godt bruge noget til at vide hvem folk er,
altså at lave en korrelation imellem ip adresse og personerne.

Hvad med at kræve at folk har en aktiv SSH-forbindelse til en af jeres servere, for at de kan få pakker sendt ud i verden.

Jo, det er da sikkert nok, meeeeen jeg synes ikke det er særlig brugervenligt.

Det skal virke med alle OS i alle versioner, med alle netkort
osv. osv.  Det skal virke fra ip telefoner, det skal virke fra
pda'er, gamle dos'er

Jeg ved ikke hvordan gamle DOS'er og IP-telefoner har det med SSH, men jeg har kørt SSH fra de mærkeligste apparater.

Det skal helst være noget der er installeret i forvejen

I bør dog være opmærksomme på det ikke vil være meget værd, hvis en af
jeres brugere har sat NAT op.  Det sker for eksempel helt automatisk
med Apples trådløse basestationer.

okay, ja der siger du noget, så ville det jo gå ud over den første der autoriserer sig fordi vi tror at alt anden trafik kommer fra den bruger.

Den eneste løsning jeg kan forestille mig vil også fungere sammen med
NAT er IPsec/IPv6, men det er jeg ikke sikker på at du kan overtale
PDA'er og gamle DOS'er til.

Jeg tror du har fået stillet en umulig opgave.

Det tror jeg du har ret i. Men hvad fan gør man så? PPPoE? PPTP (poptop) anden VPN teknologi?

JonB

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2006-03-01, 02:02 CET [an error occurred while processing this directive]