Re: [NETVAERK] Forvirring vedr. IP-adr. (mv.)

Martin Berg wrote:

> Altså: du spørger om en ping fra din Linux-maskine til din Mac
> - og sætter en IP-adresse fra denne operation i relation til et
> output fra en "ipconfig" fra en Windows-maskine, som hverken er
> den, der pinges fra eller til.
>
> Det giver ikke rigtigt mening og derfor stillede jeg et
> kontrolspørgsmål, om du kunne have tastet galt.

Det var nok, fordi jeg ikke helt kendte 'rækkevidden' (og begrænsningerne!)
for 'ipconfig'-kommandoen - beklager derfor forvirringen! :)
> [...]
> (primære) DNS ikke fungerede, så brugte routeren ikke den
> sekundære.
>
> Hvis 194.239.10.41 ikke fungerer ordentligt som DNS-server,
> så vil din router ud fra min egen erfaring ikke kunne
> sørge for at DHCP klienter fik en brugelig DNS-forbindelse.
> Prøv evt. at rette den primære til 193.162.153.164 (som
> var den anden DNS adresse, som du kendte til) - eller
> byt om på den sekundære og den primære DNS IP-adresse
> i din router.
>
> Så skulle der være en god mulighed for at din laptop
> kan anvende DHCP hele vejen - også til DNS opslag.

Det er nu gjort - og det funker 'hele vejen - også til DNS opslag'!

> Og det er præcis denne "Starting IP Address" som skal
> sættes til noget højere for at undgå konflikt mellem
> dine faste IP-adresser og dine dynamisk oprettede.

Er nu ændret til: 'Starting IP Address     192.168 .1 .10'

> Prøv lige at sammenligne MAC adressen for den ukendte IP-adresse med
> MAC adresserne for alle de
> wireless PC'ere, som du har i huset.
> Hvis ingen af dem passer, så kan du have besøg af fremmede på dit
> netværk.
> Da imidlertid du et sted skrev, at du havde sat kryptering op,
> så skal du nok lige kontrollere en extra gang om din laptop
> tilfældigvis har fået 192.168.1.4 denne gang.

Nej, den har en anden MAC-adr.

Pgl. MAC-adresse tilhører 'eth1' (som jeg iøvrigt har afkoblet fra routeren
- da en venlig 'Mac-sjæl' gjorde mig opmærksom på, at det kort bruger jeg
faktisk ikke længere til noget!)

> PS: det er fint nok, at du sletter overflødige dele af det, som
> du svarer på - du sletter imidlertid så meget, at det kræver
> en del extraarbejde at få genindsat, det som der skal refereres
> til.

Point taken - jeg har forsøgt at klippe 'lidt mildere' denne gang! :)

--
med venlig hilsen
Hans