Re: [NETVAERK] Forvirring vedr. IP-adr. (mv.)

Hans Henrik Hansen wrote:
Martin Berg wrote:

192.168.1.3 er IP-adressen for din Linux box.

Mener du "ipconfig" og ikke "ifconfig" ?
ipconfig er fra Windows - og du pinger jo fra din Linux box.

Forleden skrev du: "(kan ses fra en dos-prompt med ipconfig)" - så jeg mener
'ipconfig' (der er [vist] heller ingen dos-prompt i Linux??)

Helt korrekt - men så forstår jeg ganske enkelt ikke følgende afsnit, som var det, jeg svarede på:

> Fx.: Mac'en er som beskrevet på internettet via
> Linux-maskinen - men jeg kan ikke pinge Mac'en (nu: 192.168.1.5)!?
> Det forløber således:
>
> sslug@sslug:~> ping 192.168.1.5
> PING 192.168.1.5 (192.168.1.5) 56(84) bytes of data.
> From 192.168.1.3: icmp_seq=2 Destination Host Unreachable
> From 192.168.1.3 icmp_seq=2 Destination Host Unreachable
> From 192.168.1.3 icmp_seq=3 Destination Host Unreachable
> From 192.168.1.3 icmp_seq=4 Destination Host Unreachable
>
> --- 192.168.1.5 ping statistics ---
> 6 packets transmitted, 0 received, +4 errors, 100% packet loss,
> [...]

Altså: du spørger om en ping fra din Linux-maskine til din Mac
- og sætter en IP-adresse fra denne operation i relation til et
output fra en "ipconfig" fra en Windows-maskine, som hverken er
den, der pinges fra eller til.

Det giver ikke rigtigt mening og derfor stillede jeg et
kontrolspørgsmål, om du kunne have tastet galt.

Under 'Router Status' står:
Account Name WGR614v6
Firmware Version V1.0.3TDC_1.0.3
Internet Port
MAC Address [En MAC adr.]
IP Address [En 'ekstern' IP-adr.]
DHCP DHCPClient
IP Subnet Mask 255.255.255.0
Domain Name Server
194.239.10.41 (en for mig hidtil ukendt adr.)
194.239.134.83

Aha: jeg har tidligere har erfaring med at, hvis den første (primære) DNS ikke fungerede, så brugte routeren ikke den sekundære.

Hvis 194.239.10.41 ikke fungerer ordentligt som DNS-server,
så vil din router ud fra min egen erfaring ikke kunne
sørge for at DHCP klienter fik en brugelig DNS-forbindelse.
Prøv evt. at rette den primære til 193.162.153.164 (som
var den anden DNS adresse, som du kendte til) - eller
byt om på den sekundære og den primære DNS IP-adresse
i din router.

Så skulle der være en god mulighed for at din laptop
kan anvende DHCP hele vejen - også til DNS opslag.

Use Router as DHCP Server
Starting IP Address 192.168 .1 .2
Ending IP Address 192.168 .1 .51

Og det er præcis denne "Starting IP Address" som skal sættes til noget højere for at undgå konflikt mellem dine faste IP-adresser og dine dynamisk oprettede.

Endvidere 'Attached Devices':
# IP Address Device Name MAC Address
1 192.168.1.4 -- [En (anden) MAC adr.]

Endelig noget om 'Port Forwarding / Port Triggering', som ikke ser relevanmt
ud for mig!

Bemærk, at 192.168.1.3 og 192.168.1.5 (Mac'en) ikke optræder - det gør
derimod 192.168.1.4 (som ikke siger mig noget!)

Det er nok kun wireless forbindelser, der vises her.

Prøv lige at sammenligne MAC adressen for den ukendte IP-adresse med
MAC adresserne for alle de
wireless PC'ere, som du har i huset.
Hvis ingen af dem passer, så kan du have besøg af fremmede på dit
netværk.
Da imidlertid du et sted skrev, at du havde sat kryptering op,
så skal du nok lige kontrollere en extra gang om din laptop
tilfældigvis har fået 192.168.1.4 denne gang.

PS: det er fint nok, at du sletter overflødige dele af det, som
du svarer på - du sletter imidlertid så meget, at det kræver
en del extraarbejde at få genindsat, det som der skal refereres
til.

Martin