Op-/nedkobling af netforbindelser?

Måske et 'hardware-spørgsmål', men jeg prøver her:

Når jeg indsætter/udtrækker (net)kabler, plejer jeg altid først at slukke
maskinerne - måske fordi mit (tændte) Webspeed kabelmodem gav mig et
kraftigt rap over nallerne, første gang jeg skulle pille lidt ved
opsætningen!?

Men er der - bortset fra risikoen for stød - belæg for at slukke først? Det
er jo lidt omstændeligt!

Når det ikke drejer sig om (ether)netforbindelser, er jeg lidt mere
lemfældig: USB-stikket fra digitalkameraet kan jeg godt finde på at
tilslutte/afkoble, mens maskinen er i gang (dette gælder Linux - i Windows
udfører jeg pligtskyldigt 'fjern tilsluttet hardware', inden jeg trækker
stikket ud)

Opfører jeg mig fornuftigt - eller overdrevent forsigtigt?? :)

--
med venlig hilsen
Hans