Re: [NETVAERK] Forvirring vedr. IP-adr. (mv.)

Martin Berg wrote:
> 192.168.1.3 er IP-adressen for din Linux box.
>
> Mener du "ipconfig" og ikke "ifconfig" ?
> ipconfig er fra Windows - og du pinger jo fra din Linux box.

Forleden skrev du: "(kan ses fra en dos-prompt med ipconfig)" - så jeg mener
'ipconfig' (der er [vist] heller ingen dos-prompt i Linux??)

> Min egen erfaring (og jeg gentager - med fast extern IP-adresse)
> er at min router med håndkraft skal have at vide, hvilke
> DNS-adresser, som den skal anvende.
>
> Så kan DHCP-klienterne til gengæld anvende routeren som
> DNS.
>
> Igen har du behov for at få kikket i manualen til din router :-)

Ja, foreløbig har jeg været inde og kigget lidt på opsætningen:

Under 'Router Status' står:

Account Name    WGR614v6
Firmware Version        V1.0.3TDC_1.0.3

Internet Port
MAC Address     [En MAC adr.]
IP Address      [En 'ekstern' IP-adr.]
DHCP            DHCPClient
IP Subnet Mask  255.255.255.0
Domain Name Server
                194.239.10.41 (en for mig hidtil ukendt adr.)
                194.239.134.83

LAN Port
MAC Address     [En MAC adr.](samme som under 'Internet Port')
IP Address      192.168.1.1
DHCP            ON
IP Subnet Mask  255.255.255.0

Wireless Port
Name (SSID)     NETGEAR
Region  Europe
Channel         11
Mode    Auto
Wireless AP     ON
Broadcast Name  ON

Så er der 'LAN IP Setup':

LAN TCP/IP Setup
IP Address      192.168 1.1
IP Subnet Mask  . . .
RIP Direction   None
RIP Version     Disabled

Use Router as DHCP Server
Starting IP Address     192.168 .1 .2
Ending IP Address       192.168 .1 .51

Endvidere 'Attached Devices':

#       IP Address      Device Name     MAC Address
1       192.168.1.4     --              [En (anden) MAC adr.]

Endelig noget om 'Port Forwarding / Port Triggering', som ikke ser relevanmt
ud for mig!

Bemærk, at 192.168.1.3 og 192.168.1.5 (Mac'en) ikke optræder - det gør
derimod 192.168.1.4 (som ikke siger mig noget!)

--
med venlig hilsen
Hans