Re: [NETVAERK] Forvirring vedr. IP-adr. (mv.)

Hans Henrik Hansen wrote:
Martin Berg wrote:

Ok, så må du hellere komme med en opdateret liste af, hvad
der er galt - for jeg må have tabt tråden.

Bortset fra den (nu) manglende Appletalk/Netatalk forbindelse direkte mellem
de to stationære computere, er der - rent funktionelt - ikke længere noget
galt! :)

Godt

Jeg oplever til gengæld nogle huller i min 'forståelse'/erkendelse af,
hvorledes disse forbindelse arter sig!

Fx.: Mac'en er som beskrevet på internettet via Linux-maskinen - men jeg kan
ikke pinge Mac'en (nu: 192.168.1.5)!? Det forløber således:

sslug@sslug:~> ping 192.168.1.5
PING 192.168.1.5 (192.168.1.5) 56(84) bytes of data.
From 192.168.1.3: icmp_seq=2 Destination Host Unreachable
From 192.168.1.3 icmp_seq=2 Destination Host Unreachable
From 192.168.1.3 icmp_seq=3 Destination Host Unreachable
From 192.168.1.3 icmp_seq=4 Destination Host Unreachable

--- 192.168.1.5 ping statistics ---
6 packets transmitted, 0 received, +4 errors, 100% packet loss, time 5000ms
, pipe 3

Een ting er at dette mislykkes - men hvor kommer 192.168.1.3 pludselig ind i
billedet fra; den var jo slet ikke med på den 'ipconfig'-oversigt, jeg
genererede i går!?

192.168.1.3 er IP-adressen for din Linux box.

Mener du "ipconfig" og ikke "ifconfig" ?
ipconfig er fra Windows - og du pinger jo fra din Linux box.

Hvis du stadig har sat BÅDE din laptop OG din Linux op til at
bruge DHCP - så kan de to maskiner jo skiftes til at få tildelt
192.168.1.2 og 192.168.1.3, alt efter hvilken rækkefølge de
tændes og slukkes i.

Så er der dét med DNS: Jeg talte igår med Webspeed's 'stjerne-supporter', som insisterede på, at 'Hent automatisk en IP-adresse' var korrekt opsætning - men den giver ingen internet-adgang, det gør kun: 'DNS: Brug følgende DNS-serveradresser: [De tidligere nævnte]' ...

Hmm, nu har jeg selv fast extern IP-adresse, så jeg har skulle sætte alt op, og det er derfor muligt at jeg misser et eller andet, men altså:

Jeg går ud fra at Webspeed normalt anvendes med en enkelt
PC med direkte opkobling til modemet (uden router).
I dette tilfælde leverer Webspeeds DHCP server både IP-adresse
og DNS-server adresse(r) - og det er sandsynligt ud fra denne
forståelse, at supporteren har svaret dig.

Du har imidlertid en router med DHCP-server mellem dine
PC'ere og Internettet.
En forudsætning for at 'Hent automatisk en IP-adresse'
virker i dette tilfælde er at din routers DHCP server
har forstået, hvilke DNS-server adresser, den skal sende
med ved tildeling af en dynamisk IP-adresse på dit lokalnet -
eller at den kan fungere som gateway til Webspeeds DNS.

Min egen erfaring (og jeg gentager - med fast extern IP-adresse)
er at min router med håndkraft skal have at vide, hvilke
DNS-adresser, som den skal anvende.

Så kan DHCP-klienterne til gengæld anvende routeren som
DNS.

Igen har du behov for at få kikket i manualen til din router :-)

..

Martin Berg