Re: [NETVAERK] Forvirring vedr. IP-adr. (mv.)

Martin Berg wrote:
> og har derfor ikke noget at gøre med om du
> kan tilgå Internettet.

Nå, måske taler vi (lidt) forbi hinanden: Jeg kan (nu) godt tilgå
internettet! :)

> - med mindre altså at du ikke engang kommer på
> dit lokalnet på grund af manglende opsætning af
> kryptering.

Det problem *er* løst - det hidrørte fra, at jeg indledningsvis ikke
fattede, at hvad routeren kalder 'Wireless Passphrase' hedder
'netværksnøgle' i Windows-terminologi! Da jeg havde indtastet samme streng
de to steder, funkede krypteringen straks.

> Kan du 'pinge' disse adresser fra din laptop ?
> ( ping 194.239.134.83 )

Jeg kan pinge 194.239.134.83, men ikke 193.162.153.164 (måske fordi den ikke
længere er gyldig - det har jeg endnu ikke nået at tjekke!)

> Lige for en ordens skyld - lad mig lige resumere hvorledes
> jeg har opfattet at dit netværk ser ud:
>
>   *INTERNET* - forbundet til - *ADSL MODEM* - forbundet til *ROUTER*
>
> Du har tre maskiner:
>
> 1 en PC med Linux forbundet med kabel til lokalnet-siden af *ROUTER*
>    denne har IP-adresse 192.168.1.3 (sidste gang du chekkede)
>
> 2 en MAC forbundet med kabel til lokalnet-siden af *ROUTER*
>    denne har IP-adresse 192.168.1.2 (fast sat op)
>
> 3 en laptop med XP forbundet med wireless til lokalnet-siden af *ROUTER*
>    denne har IP-adresse ? (kan ses fra en dos-prompt med ipconfig)

"Windows IP-konfiguration

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse

        Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks.......:
        IP-adresse..............................: 192.168.1.2
        Undernetmaske...........................: 255.255.255.0
        Standardgateway.........................: 192.168.1.1"

> De to fast opkoblede maskiner kan se Internettet (f.ex. www.sslug.dk) ?
> Laptoppen kan se en af de fast opkoblede ?
> Laptoppen kan ikke se Internettet ?

Alle tre maskiner er på 'nettet - eneste afvigelse fra før er, at de to
stationære ikke kan forbindes direkte (men det problem er under behandling
i dk.edb.mac)

Pyha, så nåede jeg (næsten) at svare inden søndagen var omme!:))
--
med venlig hilsen
Hans