Re: [NETVAERK] Forvirring vedr. IP-adr. (mv.)

Hans Henrik Hansen wrote:
Jeg har d.d. anskaffet en bærbar pc + en router, som jeg har tilsluttet mit
'Webspeed' kabelmodem.
Routeren har jeg med ethernet-kabler forbundet til min ('gamle') stationære
pc + til min (*meget* gamle, stationære) Mac, som står i nærheden.

I /var/log/boot.msg står herefter (bla.):

Jeg går ud fra at dette er på din ('gamle') stationære PC (måske den med rod i pakkesystemet :-) ?

"Setting up network interfaces: lo lo IP address: 127.0.0.1/8 done eth0 device: 3Com Corporation 3c905C-TX/TX-M [Tornado] (rev 74) eth0 configuration: eth-id-00:01:02:a3:68:85 eth0 (DHCP) . . . . IP/Netmask: 192.168.1.2 / 255.255.255.0 done eth1 device: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8029(AS) eth1 configuration: eth-id-00:00:b4:59:eb:8e eth1 IP address: 192.168.1.1/24 done"

Så du har altså to netkort i denne PC. Da eth0 får sin adresse fra en DHCP server, så må dette kort være forbundet til en DHCP server - det må jo så næsten være din router.

De simple DHCP servere, som jeg er stødt på i forbindelse
med routere havde alle en opsætning, hvor man kunne
specificere intervallet for IP-adresser, som DHCP'en
kunne give.

Det kunne se ud som om at din router er sat op til at starte
med 192.168.1.1 (eller 192.168.1.2).

For at kontrollere dette skal du logge på routeren (mon der
ikke er et browser baseret administrations program ?).
Hvad adresse har routeren iøvrigt ?

Du kan så passende sætte dette DHCP-interval til noget andet -
f.ex. startende fra 192.168.1.100.
Alternativt kan du ændre eth0 til at have en fast IP-adresse.
Dette kan du gøre med YaST -> Network devices -> Network Card

Linien:    "eth0      (DHCP) . . . . IP/Netmask: 192.168.1.2 /
255.255.255.0"
forvirrer mig ret meget, fordi 192.168.1.2 (også) er den IP-adr., jeg havde
tidelt Mac'ens netkort!

Ja - og det er normalt noget rod med flere maskiner med samme IP-adresse :-)

Resultatet er, at jeg ikke længere kan forbinde pc og Mac direkte (via
Appletalk/Netatalk), idet Mac'en selvsagt 'undrer sig' over at møde sin
egen IP-adr. 'i den anden ende'! :)

Jeg har selvfølgelig prøvet at give Mac'en en ny IP-adr., men det har
foreløbigt ikke hjulpet: Den går simpelthen i stå, hver gang jeg forsøger
at åbne forbindelsen.

Jeg har ikke nogen viden om Mac til at kunne komme med et bud på dette.

(Derimod forbinder Mac'en upåklageligt til internettet vha. IP-masquerading
fra pc'en)

Endelig viser den nyanskaffede bærbare en fin trådløs opkobling - den vil
bare ikke overføre data fra nettet! :( (Men dét må jeg hellere forsøge at
få Webspeed support til at bistå med!)

Hvis det virker fra de andre maskiner koblet til routeren, så kan Webspeed nok ikke hjælpe så meget. Prøv i stedet at kontrollere din default gateway og DNS i netværkopsætningen på den bærbare.

Alt i alt en lang - men ikke alt for vellykket dag; håber, nogen kan kaste lidt lys over sagen!

Måske ikke - men nu har du da noget at gå i gang med.

Martin Berg