Re: [NETVAERK] VPN med OpenSwan og Ipsec ?

Henrik Dige Semark <sslug@sslug> writes:

> Jeg har længe forsøgt at få en VPN forbindelse til at virke; men uden
> videre held.

Hvad har du forsøgt, og hvordan virkede det ikke?

> Så det ville være dejligt, hvis der er nogle der kan hjælpe mig med
> OpenSwan og ipsec, da de begge er kompatible med Windows, som mange af
> mine klienter bruger; så jeg vil kunne sætte det op til en "hjemme
> arbejdsplads".

Jeg har brugt FreeS/WAN for nogle år siden. Det er forgængeren til
OpenS/WAN. Det var så vidt jeg husker ikke det letteste at få til at
virke. Samtidig kan IPSec godt være en lidt tung protokol at danse
med, særligt i forbindelse med billige NAT-routere.

> Jeg er ikke meget voldsom erfaren med Linux. Har ikke kørt det mere en
> et år, måske 2, men ikke til mere en hjemme brug.... så hvis der er en
> manual, eller anden grundig forklaring på opsætningen ville det være
> dejligt.

Er der ikke en manual til OpenS/WAN?

Ellers vil jeg gerne ligesom Jon anbefale dig at kigge på OpenVPN.
Sådan en bruger jeg selv. Det fungerer enormt godt, og var relativt
overkommeligt at få i luften. OpenVPN bruger ikke IPSec, og jeg har
endnu ikke set nogen problemer med NAT i forbindelse med OpenVPN.

--
Jacob - www.bunk.cc
She blinded me with science!