Re: [NETVAERK] Angreb på SSH

Robert Larsen wrote:
Niels Elgaard Larsen wrote:

Bjørn Fahnøe wrote:

Jeg ville gerne kunne bruge ssh-adgang til min server.
Jeg har tidligere haft angreb på ssh og har derfor ikke brugt det et stykke tid.
Nu har jeg så slået den til og det er seneste version.
Men nu får jeg angreb igen.

Der har været ca 3000 forsøg siden igår, Hvad gør jeg, tror på at det er sikkert?

Bruger et godt password.

Der er også sshd_sentry (nu ip_sentry) som ser lovende ud, men vist stadig er meget alpha.

Eller endnu bedre...slå password authentication fra i config filen og brug udelukkende public key authentication.
Det bruger vi på alle vores servere på arbejdet.

Jeg synes mange af de svar jeg har fået er helt rigtige, og de kan også bruges under visse omstændigheder. Nogle har jeg allerede besluttet mig til at bruge.
Jeg har dog flere steder hvor brugen af ssh kan være aktuelt og jeg kan ikke lige se hvordan man kan bruge public key på et gymnasium, med en blanding af elever, lærere og andet personale.

Jeg vil tillade mig her at komme med nogle andre betragtninger.
Gymnasiesektoren går i løbet af de næste par år over til selveje. Der er mange forskellige løsninger rundt omkring. Nogle med en udvidet centralisering af teknikere og serverteknologi. Dette er selvfølgelig en dyr løsning og det kan let vise sig at blive en stor økonomisk belastning i fremtiden.
Jeg kunne derfor godt tænke mig at lave en beskrivelse af hvad it-behovet kan være for en sådan institution. Det kunne bruges til at lave eller betale nogen for at lave en løsning baseret på linux på serversiden.
Hvor vil sådan noget høre hjemme , eller hører det overhovedet hjemme her?
Bjørn Fahnøe

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-12-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]