Re: [NETVAERK] dhclient-problem ifm kabelmodem

On Tue, 2005-10-25 at 09:27, Henrik Bruhn wrote:
> Hej.
>
> Min router mister netforbindelsen, selvom den har en ipadresse. Når jeg
> så kører:
> # dhclient eth1
> virker alt til næste dag. Det er som om der er problemer med leasetid
> eller sådan noget. Det kan måske også være en genstartet router et andet
> sted i systemet.
>
> Er der nogen tips vedr dhclient? Kan den fx selv finde ud af at forny lease?
>
> Jeg bruger dansk kabel tv (dk-tv). De yder _ingen_ support til
> linuxbrugere :(
>
> mvh
> [...]

Hmm ....
Mine erfaringer med dk-tv er 'blandede', for at sige det mildt.

MHT dit problem har jeg oplevet det samme:
På en cisco router/fw hvor alting var OK, og masser af lease-time, men
det var som om at MAC-adressen et eller andet sted i systemet var blevet
blacklistet.
At forny adressen var ikke nok - adressen _skulle_ releases først ...
Dette skete sporadisk.

PITA når man står ude og skal bruge ting hjemmefra.
Man får jo heller ingen mails..

DK-tv "support" mente at "sådan er det bare".
Adspurgt om jeg skulle forvente at dette var kuren næste gang var svaret
blot "ja".
De havde altså ikke tænkt sig at lave noget som virker.

Løsningen var at lave et script som hvert 3. minut pinger ud "i
samfundet" og checker for svar.
Hvis der ikke var svar, så fyre et script af i kermit som lukkede
interfacet ned + op, og pludseligt var verden et venligere sted at
befinde sig i.

HTH.

/Kenn