Re: [NETVAERK] dhclient-problem ifm kabelmodem

Henrik Bruhn wrote:
Hej.

Min router mister netforbindelsen, selvom den har en ipadresse. Når jeg så kører:
# dhclient eth1
virker alt til næste dag. Det er som om der er problemer med leasetid eller sådan noget. Det kan måske også være en genstartet router et andet sted i systemet.

Er der nogen tips vedr dhclient? Kan den fx selv finde ud af at forny lease?

Jeg har tidligere haft problemer med TDC ADSL over ISDN på en kundeopsætning. Her brugte jeg følgende, som mere eller mindre har fulgt mig siden, også i min nuværende CC opkobling (som dog er er problemfri).
Om det har nogen betydning for dig, well...
Læs man dhclient og man dhclient.conf .

# dhclient.conf - DHCP client configuration file # # MrDev 1205 2003 - Created, for scumbag.onscreen.zzz # MrDev 2401 2005 - Changed MAC; added call to dhclient-script

timeout 60;
#retry 300;
retry 60;
select-timeout 0;
reboot 10;
#backoff-cutoff 120;
backoff-cutoff 60;
initial-interval 10;

interface "eth1" {
#send dhcp-client-identifier 00:A0:24:05:75:13;
send dhcp-client-identifier 00:0E:A6:10:00:E8;
# send no parameter requests:
#request ;
#request subnet-mask, broadcast-address, time-offset, routers, domain-name, domain-name-servers;
request subnet-mask, broadcast-address, time-offset, routers, domain-name-servers;
require subnet-mask, broadcast-address, routers, domain-name-servers;
send dhcp-lease-time 3600;
#supersede domain-name-servers 10.1.0.1;
#script "/etc/dhclient-script";
}
# EOF

# !/bin/sh # dhclient-script - ensure we're using our own resolv.conf # On Redhat, this can also be acomplished using pump/pump.conf # # OOUPS!: This technique doesn't work, we're using dhclient-fixresolv # # MrDev 2401 2005 - Created

rm /etc/resolv.conf
cp /etc/resolv.conf.onscreen /etc/resolv.conf
# EOF

-- Kind regards, Mogens Valentin