Re: [NETVAERK] IP-telefoni og QoS

Den Sun, 16 Oct 2005 02:32:18 +0200. skrev Jesper K. Pedersen:

> Undskyld jeg bryder ind, men vil det overhovedet hjælpe at du bruger QoS
> hvis ikke din ISP bruger det også?

Ja, du kan blot sørge for at det er dig selv der kontrollerer al trafik.
Dette sker ved at nedsætte hastigheden en lille smule, fx 10 %, og så
eselv styre køerne. Dette kan ske både fra dig self, og i rimelig grad
også fra udbyderen.

Og du kan sagtens gøre dette uden at pille i ruteren. Givet at du er
alene om linjeb kan det ske på din egen maskine via forskellige
trafikstyringsskripter, Debian har et der hedder wondershaper, og der
findes også andre afskygninger, jeg har bla et på
http://std.dkuug.dk/keld/cbq

> Hvis du modtager en masse datapakker fra din ISP som fylder hele dit ISP
> -> Din router delen af netværket, så nytter det ikke noget at din
> router sorterer data efter bestemte kriterier, som f.eks. at vægte IP
> telefoni pakkerne højere end f.eks. web/mail osv.

I det skript jeg har omprioriteres ACK på ftp i download, og det giver
mærkbar forbedring på mine højtprioriterede trafiktyper, såsom ssh og
ping. Rigtigt dejligt når jeg laver fjernadministration.

Hilsen
keld