Re: [NETVAERK] IP-telefoni og QoS

On Sun, 16 Oct 2005 02:07:00 +0200
Michael Rasmussen <sslug@sslug> wrote:

> Jeg har min egen web og mail server. Mail serveren er nok den, der
> trækker mest. Linjen er en 2Mb ned og 512 Kb op. Jeg har set, at
> redspot.dk har en Linksys RT31P2 med QoS, men ifølge deres info skal
> den placeres før alt andet. Har jeg misforstået noget?
> Jeg har min egen linje, og jeg har ikke noget fildeling kørende på
> mine servere.

> Hvordan gratis? Man skal vel have oprettet et nummer/havde en konto
> ved en udbyder?

Undskyld jeg bryder ind, men vil det overhovedet hjælpe at du bruger QoS
hvis ikke din ISP bruger det også?
Hvis du modtager en masse datapakker fra din ISP som fylder hele dit
ISP -> Din router delen af netværket, så nytter det ikke noget at din
router sorterer data efter bestemte kriterier, som f.eks. at vægte IP
telefoni pakkerne højere end f.eks. web/mail osv.

Det eneste udbyder jeg har set der tilbyder QoS i forbindelse med ip
telefoni er Cybercity - og det er såvidt jeg ved kun, hvis man bruger
deres ip telefoni system.

Mvh
Jesper K. Pedersen