Re: [NETVAERK] IP-telefoni og QoS

Michael Rasmussen skrev:

> Hej NG,
>
> Nogen her der har erfaring med kvalitetsforskellen på VoIP, hvis man
> benytter QoS og ikke?
>
> Mit problem er, at min internetforbindelses er tilsluttet gennem en
> router, der ikke har indbygget QoS, hvorfor jeg derfor ville skulle
> investerer i en router, der har denne mulighed. Imidlertid ville jeg helst
> undgå dette, da det formelt ikke er tilladt at koble anden router end,
> den udlevere på forbindelsen, og samtidigt vil jeg undgå
> opsætningsproblemer.

Det kommer helt an på hvad du har bag ruteren. Hvis det er bare til dig selv
og du ikke kører noget vildt, mens du taler i telefon, går det fint. Eller
du kan købe en adaptor, der kan lave noget QoS. Dvs den sættes mellem din
udbyders ruter og dit netværk.

Hvis du deler forbindelsen med en masse fildelere får du brug for noget QoS.

Men det er jo gratis at prøve med software telefon. Jeg foretrækker twinkle.

--
Niels Elgaard Larsen
sslug@sslug