Print-/filserver i trådløst hjemmenetværk

Jeg har fundet min gamle stationære computer frem, og kunne nu godt tænke mig at bruge den som printer- og filserver i mit trådløse netværk.

Jeg har følgende:
- to bærbare computere, en med Ubuntu og en med Windows XP
- en trådløs Linksys WRT54G router
- TDC Kabeltv internet (med en dynemisk IP, sluttet til WRT54G)
- En gammel stationær med:
 > 650 MHz
 > 128 MB ram
 > 2 x 30 GB harddisk
 > trådløst netkort

Jeg kunne godt tænke mig at det kom til at fungere nogenlunde sådan her:
- Den stationære skal være tilkoblet netværket via det trådløse net.
- Der skal være en printer på den stationære
- De to bærbare skal kunne bruge den stationære til at gemme filer på (private konti) og dele file (fælles konto).
- De bærbare skal kunne bruge printeren

Det ville være fedt hvis:
- Jeg kunne bruge den bærbare med Ubuntu til at styre serveren, så jeg slipper for at have en skærm stående

Er der nogen der har idéer til hvordan jeg gør det? Jeg kunne forestille mig noget med SAMBA, men jeg er ikke så meget inde i det, så det ville være rart med en detaljeret forklaring (hvordan skal config'en se ud) eller evt. nogle links til gode (begyndervenlige) HOWTO's

Mvh, Niels