Re: [NETVAERK] openvpn, tor og gateway på WRT54G

Til den tråd som jeg oprindeligt startede her, er jeg blevet lidt
klogere. Blot for at gøre en lang historie kort : Når jeg har leget med
netværk har jeg ikke skulle tage synderlige hensyn til andre net end mit
10.1.1.x. Så begynder jeg med OpenWRT, hvor forskellige subnet's
begynder at spille en rolle. Og jeg har ikke fattet hvad en gateway og
routning var/er.

Så det er der jeg står nu. Måske lidt trivielt, men et eller andet sted
skal jeg starte.

Det jeg håber på er lidt hjælp, til at løse op for følgende.

Mit net ser således ud :

ISP1<->10.1.1.4(Gateway1)<->10.1.1.x<->10.1.1.200(Gateway2)<->ISP2

ISP1 og ISP2, er de to netadgange jeg har. Når jeg har fået styr på
ISP2, bliver ISP1 afmeldt ( snitpunkterne er geografisk et stykke fra
hinanden )

10.1.1.4 er en debian og 10.1.1.200 er en WRT54G med OpenWRT

På 10.1.1.x er maskinerne alle sat med gateway til 10.1.1.4, undtagen på
min gentoo ( 10.1.1.16 ) som er sat til gateway 10.1.1.200.

Når jeg tilgår WRT54G'eren udefra nettet via OpenVPN, kan jeg pinge
10.1.1.200 og 10.1.1.16 og ellers intet andet på 10.1.1.x nettet. Så det
jeg selvfølgelig gerne vil, er at kontakte de andre adresser på 10.1.1.x
fra 10.1.1.200. Men som jeg forstår det, sker det det, at et ping til
maskiner med gateway 10.1.1.4 forsvinder ud i det blå, da de ikke kan
route tilbage.

Så det jeg ønsker er den simpleste måde at kunne se hele 10.1.1.x nettet
fra 10.1.1.200. Kan dette opnås fra 10.1.1.200 eller skal det ske fra
10.1.1.4.

Lars Brandi Jensen