SV: [NETVAERK] m0n0wall firewall

Hej.

IPSec er betydelig bedre VPN, den er noget svære at bryde en PPTP og stort
set
alle hardwarefirewalls der har vpn, bruger en eller anden for for IPSec
opsætning.

PPTP er noget der vist nok er opfundet af MS, slet ikke på højre med IPSec,
men betydelig nemmere at sætte op for slutbrugeren.
Den ses kun i MS$ verdenen.

>Har du evt noget dokumentation på bla vpn og trafic shaper, da
>jeg ikke rigtig kan finde noget om det i m0n0wall's dokumentationn.

http://www.mollien.net/index.php?main=articles&article_id=24
Skulle gerne kunne bringe dig videre.

>Jeg har en Zyxel router til at stå, hvor der er indbygget et
>ATM modem (tror jeg nok).

En løsning er nok at sætte den router til at sende alt trafikken over til
m0n0wallen.

--
Venlig hilsen / Kind Regards
Nicolay Høy