Re: [NETVAERK] m0n0wall firewall

>Jeg har selv kørt med den i et par måneder nu, jeg kan kun anbefale den,
>jeg
>bruger en del af dens funktioner.
>
>Firewall, inkl. Portforward.
>Ipsec vpn, kører op mod 2 trendnet vpnroutere.
>PPTP vpn.
>Trafic shaper, dog ikke i øjeblikket.
>Snmp.

Alt det med VPN er jeg ikke så stærk i, men det er bla det jeg også vil
bruge den til. Men hvad er forskellen på Ipsec og PPTP vpn?

Har du evt noget dokumentation på bla vpn og trafic shaper, da jeg ikke
rigtig kan finde noget om det i m0n0wall's dokumentationn.

>De virker alle efter hensigten.
>
>Jeg kører det på en gamle PC, en pentium 166Mhz, 64mb ram, og et Compact
>flash kort som virker som Harddisk.
>Kører igen ganske fortrinligt.
>
>Det er dog en af de få ulemper ved den, den kræver en dedikeret computer
>eller tilsvarende for at virke.

Jeg har kig på et soekris board som den kan få lov til at hygge sig med, da
jeg ikke vil have en maskine til at stå og larme.

>Det skal jeg så ikke gøre mig klog på, men så hvidt jegv ed er CC vist gået
>over til at bruge nogenlunde samme løsning som TDC med et skillefilter og
>så
>et adsl modem med ethernet grænseflade.
>
>Men det er der helt sikker andre der kan svare mere korrekt på.

Jeg har en Zyxel router til at stå, hvor der er indbygget et ATM modem (tror
jeg nok).