Re: [NETVAERK] 2xrouter på lokalt netværk?

Ivar Madsen wrote:
Det kan være en god ide, at have QoS på linjen. Du Trådløse har ikke QoS?
Jeg ville nok sætte en QoS og først, altså tilsluttet Kabelmodemmet.

Nej, det kan jeg i hvert fald ikke finde noget som helst med :-( Så, jeg laver denne her:

Kabelmodem -- Sipura -- Trådløs router -- MASKINER

> Hvis du sætter den Sipura'en til kabelmodemmet, og får den til at give en
10.0.0.x fra sig, så vil dit trådløse sikkert få 10.0.0.1 på WAN siden. Og
10.0.0.0 som default gatway. Din trådløse vil så når du beder om
10.0.0.0:80 i din browser, så vil din trådløse sige, det høre under min
gatway, den sender vi trafikken ud til.

Hm, jeg forstår ikke helt mine "bokse". Begge arbejder med 192.168.x.y som default. Så vidt jeg kan se, kan jeg ikke ændre det! Min sipura vil på LAN siden hedde noget med

192.168.0.X

og min trådløse vil på LAN siden hedde

192.168.1.X

Det ville være meget nemmere, hvis jeg kunne få min Sipura til at hedde 10.0.0.X på LAN siden i stedet for, men det vil den bare ikke (jeg kan i hvert fald ikke finde ud af det).

Ligger de to ip-områder for tæt på hinanden? Jeg kunne måske også bare sige, at min Sipura på LAN siden SKAL hedde 192.168.0.1 og give min trådløse router den faste interne ip 192.168.0.2, hvorefter min trådløse fungerer som DHCP server, som deler ud af ip-adresser i området 192.168.1.X. Vil det virker uden problemer, tror du/I?

Anders