Re: [NETVAERK] 2xrouter på lokalt netværk?

Anders Misfeldt skrev i sslug.netvaerk:

> Mit kabelmodem har 1 LAN stik, min Sipura har 1 LAN stik og 1 WAN stik.
> Min trådløse router har 1 WAN stik og 5 eller 6 alm. porte til
> stationære maskiner osv. Jeg har 2 trådløse bærbare og 1 stationær, som
> skal bruge kabel.
> Min Sipura har QoS indbygget, så er den ikke bedst, at have lige efter
> kabelmodemet? Eller er det ligegyldigt?

Det kan være en god ide, at have QoS på linjen. Du Trådløse har ikke QoS?
Jeg ville nok sætte en QoS og først, altså tilsluttet Kabelmodemmet.

> Hvordan gør man så egentlig, når man gerne vil konfigurere den boks, som
> sidder tættest på kabelmodemet? De bliver begge (trådløs og Sipura)
> konfigureret via en browser. Kan det blive et problem, at få fat i den
> ene boks?

Hvis du sætter den Sipura'en til kabelmodemmet, og får den til at give en
10.0.0.x fra sig, så vil dit trådløse sikkert få 10.0.0.1 på WAN siden. Og
10.0.0.0 som default gatway. Din trådløse vil så når du beder om
10.0.0.0:80 i din browser, så vil din trådløse sige, det høre under min
gatway, den sender vi trafikken ud til.

Normalt så siger man at 10.0.0.x og 192.168.x.y ikke routers, men din
trådløse har jo netop en 10.0.0.x IP som default gatway, og derfor så vil
den alligevel gøre det. Det virker thivertifald hos mig,,,

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen