Re: [NETVAERK] 2xrouter på lokalt netværk?

Anders Misfeldt skrev i sslug.netvaerk:

> Jeg har et kabelmodem til internet. Derefter har jeg en Sipura 2100
> telefoniboks. Den har kun 2 netstik; et WAN og et LAN. Jeg har WAN i
> kabelmodemet og LAN direkte i min computer. Nu er problemer så det, at
> jeg har en trådløs router, som jeg også gerne skulle have sat op.
> Hvordan gør jeg det?

Jeg har et ZyXEL ADSL modem, det giver en 1.0.0.x IP på sin LAN side, det
forbinder jeg med min Linksys Ethernet routers WAN port. Linksysen giver så
en 192.168.1.x IP på sin LAN port.
NAT har jeg sat op i ZyXELen, der var det sat op i forvejen, så det var bare
at ændre hvilken LAN IP det skulle til.
Linksysen har jeg så sat op med DMZ til min server.

> Både min Sipura og min trådløse router har indbygget DHCP. Begge bruger
> 192.168.X.X netværk (Sipura 192.168.0.X og trådløs 192.168.1.X (mener
> jeg)).

Jeg er ikke sikker på om de to range er godtnok adskilt, så hvis ikke du får
det til at virke, så ændre så den ene giver en 10.0.0.x IP.

> Hvad er det smarteste at gøre (og hvilken rækkefølge skal tingene
> placeres i)?

Jeg synes at det smarteste er som ovenfor beskrevet.
Du skal have dit modem først, derefter ville jeg sætte din trådløse router,
såfremt den også har et LAN stik, som du kan forbinde med din Sipura.
Hvis ikke din trådløse også har et LAN stik, så er du nødsaget til at sætte
din Sipura mellem dit modem, og den trådløse router.
Men det letteste er ikke at have flere boxe mellem dit modem og computeren.

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen