Re: [NETVAERK] WindowsXP og SME server

Jacob Schultz wrote:
Jeg har et problem i mit netværk i og med at jeg ikke kan få adgang til filer på min linux server fra WIndows. Min server kører SME linux 6.0.1 og har tidligere virket fint, men efter at have opgraderet til Windows XP virker'd et'! Jeg har fulgt vejledningerne, men alligevel nægter min Windows XP pro maskine at logge på domænet. Er der nogen der kender særlige formularer eller trylleremser og besværgelser der evt kan hjælpe mig lidt på vej?

Mit netværk er konfigureret som følger:

ADSL modem <-> Router m indbygget switch og DHCP-server
På routeren er der forbundet to maskiner: Server med fast IP-nummer og et Wireless AP
AP'et tildeler ikke IP-adresser, men overlader dette til routeren.
Min bærbare pc kører dual-boot med SuSE 6.2 og Windows XP pro SP2.
I SuSE kan jeg godt få fat på sharesne på serveren...

Såvidt jeg kan tyde af logfilerne på serveren, så slås den med min bærbare om hvem der skal være master browser, men jeg aner ikke om det betyder noget...

Hvis du har to/flere systemer der slås om lederskab, skal du have dette løst. I din samba.conf sæt debug noget højere, fx 3-5, og kig i /var/log/samba/log.xxx, samt check dine smb state filer i /var/samba, for at se hvad der egentlig foregår.

Anyways, søg på google med noget a'la "linux samba "windows xp pro sp2" registry domain"

Jeg har nogle MS registry settings i en micro-howto, måske du kan bruge:

Joining a Windows XP client to a Samba domain:
  This registry key (gathered from the Samba-tng lists) is needed
  for a Windows XP client to join and logon to a Samba domain:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\netlogon\parameters
    "RequireSignOrSeal"=dword:00000000

In order to get useful log information out of Windows:
  Add the following registry entry (on my system I didn't have this):
  HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\PolicyAgent\Oakley

  And here, add the a REG_DWORD entry named EnableLogging
  and set it's value to "1"

  (ah, isn't that intuitive and user-friendly? I really
  like Windows, it makes an administrator's life so full
  of joy and fun. But I wonder how it comes Microsoft
  calls a fully commented configuration file in /etc
  complicated???)

  Anyway, after a reboot (!) W2K creates a logfile called
  %SystemRoot%\debug\Oakley.log

-- Kind regards, Mogens Valentin

  --  Andreas Haumer