Re: [NETVAERK] simpelt netværksovervågningsværktøj

On 6/30/05, Jeppe Larsen <sslug@sslug> wrote:
> Jeg har nu efterhånden et par gange pludslig oplevet at det program der
> viser netaktiviteten på min maskine, viser at jeg både downloader og
> uploader en hel masse, selvom jeg umiddelbart intet kører der skulle
> kunne lave en sådan trafik.

Det er trælst sådan noget :-)
På min server plejer det at være ssh serveren
de leger med. Jeg havde den engang på port 222, men nu er jeg gået over
til nøglebaseret login ;-)

> Det er lidt ubehageligt når der pludslig kommer trafik man ikke ved hvad
> er for noget, så jeg leder efter et simpelt værktøj der på en
> overskuelig måde kan fortælle mig hvilke kørende programmer der bruger
> hvor meget af nettet.
> Har prøvet at rode med en packet sniffer som hedder "sniffit", men den
> kunne jeg ærligt talt ikke finde ud af.

Hvis du vil se hvilke forbindelser der er åbne i øjeblikket kan du bruge
netstat, og du kan kigge i logs (tail -f). Du kan også bruge ethereal
eller ettercap,
men det virker lidt stort bare for at finde ud af hvor en forbindelse
er oprettet til.

Iptraf kan vise hvordan pakkerne suser ind of ud af dit netinterface,
måle hastigheder og andre sjove ting.

arpwatch kan overvåge arp aktivitet (inklusive mystiske arp pakker, fra f.eks
ettercap lignende programmer)

For at spore hvor pakkerne kommer fra kan du bruge dig og traceroute.

Der er et hav af sådanne programmer med i stort set alle
Linux distributioner.

Med venlig hilsen
Anders A. Søndergaard

--