Re: [NETVAERK] Utilgængelige domains

On Sat, 25 Jun 2005 01:56:22 +0200
Michael wrote:

> Min resolv.conf så i øvrigt meget mærkelig ud, men nu har jeg ryddet op og
> tilføjet hele listen plus direkte indsat min ISP's ns-IP'er istedet for at
> få den overført fra min router.

Min ISP (Tele2adsl) overskriver min /etc/resolv.conf. Der er en
DHCP option som forhindrer det, men jeg er en gør-det-selv-type så
jeg har en ekstra kopi af min konfiguration liggende og installerer
den hver gang ADSL-linket kommer op.

Desuden er der et problem når linket går ned;-)

> Hvor meget skal jeg genstarte for at ændringerne træder i kraft?

Mir har vist fortalt at DNS client (som er en del af TCP/IP
stakken i kernen) sørger for dette, den retter sig strax efter
enhver ændring i filen. Du kan læse om det i man gethostbyname
og så kan du også lige konsultere nsswitch.conf,

Denne sidste nsswitch, name service switch, nævner jeg bare for at
emnet er berørt. Man kan gennem nsswitch.conf slå extern DNS helt
fra hvis man vil sikre et system mod DNS vulnerabilities (fx. et
militærsystem som kun skal snakke med vennerne på positiv-listen
;-)

Hilsen