Re: [NETVAERK] eth0 fejler ved opstart

Martin Berg wrote:
Synligt irriterert hiver jeg maskinen ned, får sat skærm og
tastatur på, for så "bare" at finde ud af at opstarten af
eth0 (det indbygget net-interface sat op med fast IP) fejlede.

Umiddelbart kunne jeg ikke finde noget forkert - og prøvede
derfor en restart af "network" - og viola: eth0 kom op.

Da jeg stadig ikke kunne finde noget brugbart for at få eth0 til
at starte normalt prøvede jeg at flytte starten af network til at
foregå senere (ved at omdøbe fra S05network til S15network),
således at network nu startes efter syslog, portmap, resmgr,
splash_early, fbset, powersaved, sshd, splash, apache2 og cron.

Dette virkede (og jeg kunne sætte maskinen tilbage).

Er eth0 tilsluttet en ISP gennem DHCP?
Jeg har oplevet at en manglende/langsom DHCP respons kan få opstart af et netinterface til at fejle/time ud.

Har også oplevet at mit Compaq dual 10/100 kort fejler fordi kortet ikke er forbundet til en hub, eller testmaskinen på den ene port er slukket.
Så når eth3 lige netop at komme op, mens eth4 ikke bkiver startet.
Jeg løste det delvist ved at indlægge en sleep 1 rc.inet1 (slackware), samt at indlægge en art {if !eth4 then ifup eth4} senere i scriptet.

Jeg har set andre tilfælde af services der tager noget tid om at starte.
Hvis andre services så er afhængige af førstnævnte, fejler disse.
Ændrer man startrækkefølgen en smule (eller en kort sleep), løser det sig som regel.

--
Kind regards,
Mogens Valentin

">> ..consider moving away from Front Page...."
">To what? Any suggestions?"
"Naked bungee-jumping. It's less humiliating <g>"
  -- Matt Probert in alt.www.webmaster