Re: [NETVAERK] Failover på WLAN

On Tue, 10 May 2005, Lars Brandi Jensen wrote:

> Jeg er så småt gået igang med et lille bynet på WLAN med nogle Linksys
> WRT54G'ere. Hvis man nu har flere ADSL forbindelser, geografisk
> adskilte, må det være muligt at lave failover eventuelt multilinke
> forbindelserne.

Hvis du med multilink mener bonding, så kræver det, at begge ender
understøtter det, og det gør din ISP næppe.

Men det burde være muligt at lave noget ala:

[Internet]--[R1]--)))  (((---[R2]--[Internet]

              [SR]--)))

           [PC1]--)))  (((--[PC2]

Pakker fra PC1 og PC2 har SR som default gateway. SR overvåger
forbindelsen til internettet via R1 og R2 (f.eks. med ping).

Hvis internettet via R1 er oppe, sættes default gateway til R1.
Hvis internettet via R2 er oppe, sættes default gateway til R2.
Er begge oppe, så laves loadbalancing på forbindelsesniveau mellem de 2.

Løsningen bruger lidt mere båndbredde (data skal flere gange over det
trådløse net), men undgår at PC1 og PC2 skal være meget intelligente.
Båndbreddeforbruget kan mindskes ved at sætte SR på trådet net sammen med
R1.

Hvis du får det til at virke, så vil jeg gerne høre lidt mere om, hvad du
rent praktisk gjorde.

/Ole
--
Hold dig orienteret om softwarepatenter. Tilmeld dig nyhedsbrevet Patentnyt.
Send en email til: sslug@sslug og besvar bekræftelsen.