Re: [NETVAERK] iptables, vpn og ipsec - det rigtige subject!!

Jeg bryder lige lidt ind her...

Er det ikke fordi at tit og ofte i en VPN forbindelse, står der noget
om klienternes IP adresser inde i payloadet på VPN pakkerne. Klienten
eller serveren ved ikke at de bliver NAT'et, of derfor passer det ikke
sammen.

Hmm.. Jeg ved ikke lige hvordan man ellers kan forklare det. Hvis det
fandtes et connection tracking modul til iptables for den type VPN du
bruger vil det virke. Det er sandsynligt at den der Sonicwall kender
til din VPN protokol, og derfor virker det med den.

Jeg mener at have hørt at VPN er træls at få til at virke i en linux
firewall der laver NAT. MSN Messenger og andet real-time chat virker
heller ikke specielt godt igennem.

Mvh. Jesper