Re: [NETVAERK] Test af network performance - howto?

On Mon, 18 Apr 2005 07:55:41 +0000 (UTC)
sslug@sslug (Niels Chr. Sørensen) wrote:

> Hejsa,
>
> Jeg sidder med en ide om at ville lave en kontinuerlig stress-test
> af  performance på et netværk og spekulerer lidt over den bedste
> måde - derfor  dette indlæg i søgen efter flere ideer.
>
> På et netværk med en defineret båndbreddebegrænsning (sammenlignelig
> med  en ADSL) opstilles en testbox med linux. Denne bringes til at
> trafikere  (up&down) fra en anden linuxbox "i den anden ende"
>
> Testen "loopes" i al evighed og forventes at belaste linien fuldt ud
>
> (begge veje) stort set altid.
>
> Der skal være mulighed for både UDP og TCP trafik.

> [...]

Men smokeping kan du få grafer over dine pingtider og en masse andet.
Hvis det ikke er latency men throughput du vil måle, kan du se på
noget med netcat... Men der er sikkert lavet generelle værktøjer.

Mvh. Jesper