Re: [NETVAERK] Modem-forbindelse på 9600

On Tue, Oct 19, 2004 at 00:47:42 +0200, Flemming Bjerke wrote:
> Jeg har installeret linux hos nogle venner der kommer på nettet via modem
> til TDC.
>
> Problem 1:
> Når PC'en har sagt ATDT til modemet, svarer tdc med CONNECT 9600, hvilket
> den kære pingvin pænt og artigt adlyder. Forbindelsen bliver dermed
> ubrugelig! Hvordan giver man pingvinen besked om at overrule TDC's 9600???

Ser i manualen til modemet og finder de korrekte AT kommandoer
til dette ukendte modem der anvendes.
Manualen (evt. på CD'en der fulgte med) til  modemet bør dog beskrive
hvilke initstrenge der skal anvendes, hvis denne ikke er smidt ud.....

Evt ser man i windows filen til modemet, den indeholder
listen med AT kommandoer som windows bruger.
(ofte mdm*.inf , f.eks. mdmrock.inf , filen følger  med modemet
 og installeres i windows)
Og ofte kan man også "gætte" sig init streng hvis man ved lidt om
hvilken type modem det er (chipsæt).

> Problem 2:
> Hvordan får jeg f.eks. vwdial til at foretage overrule-kommandoen?
> Kppp er glimrende idet man kan der let kan tilpasse modem-kommandoer. Men
> jeg har opgivet kppp (via Debians apt-get af kde) fordi jeg kun kan få det
> til at køre som root på trods af alle mulige krumspring incl. faq'ens
> forslag (ppp deamon died unexpectedly). Hvordan slipper jeg nogenlunde nemt
> omkring ved at få et andet program til at køre de 57600 kB/s, f.eks.
> wvdial? Der må være et sted hvor chat-kommandoerne skrives.

SuSe bruger vist wvdial og det fungerer out-of-the-box, selvom
jeg egentlig ikke kan lide wvdial, da den har problemer med ISDN modem
og skal manuelt konfigureres.

Min debian-box bruger jeg mine egne ppp-scripts sammen med diald,
og faktisk alle andre "addons" som kpp og wvdial laver til slut
det samme og kalder blot pppd.
se http://www.sslug.dk/artikler/ppp-info.html
og specielt afsnittet om modem initstrenge.

Men vedr. wvdial, har du prøvet /etc/wvdial.conf ?
Brug "man wvdial.conf" for en manuel til denne fil.

Jeg har f.eks. i SuSE's udgave:

[Dialer Defaults]
YaST2 configured = 1
Modem          = /dev/modem
Baud           = 57600
Init1          = ATZ
Init2          = ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2

....osv...

[Dialer minISP]
Provider       = min_ISP
Product        =