Re: [NETVAERK] Fejl i netkort

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg har et netkort, der mildest talt opfører sig underligt. Af og til
> fremviser ifconfig, at kortet har haft overruns. Det manifesterer sig
> også ved, at af og til laver den fejltransmission på den græmme måde:
> filer flyttes til anden computer uden fejlbeskeder, på anden computer
> giver md5sum fejl. Hvis computer kun skal modtage, er der aldrig problemer?
> Nogen gode bud?

Jeg gætter på, at du benytter FTP til transmission. Kan du reproducere
fejltransmission ved at benytte f.eks. scp?

Ved transmission med en TCP forbindelse udregnes en (simpel) checksum for
hver pakke. Hvis checksummen er forkert, smides pakken væk og
retransmitteres. Hvis det er et hardwareproblem, så burde softwaren enten
retransmittere eller stoppe forbindelsen med en fejl.

Hvis det derimod er en fejl i din TCP/IP-stak, så vil jeg kunne forklare
den mystiske fejltransmission. Antag, at data bliver forvansket inden de
bliver pakket ind i TCP/IP. Derved bliver TCP/IP-header korrekt, mens
indholdet vil være forkert.

/Ole
--
Hold dig orienteret om softwarepatenter. Tilmeld dig nyhedsbrevet Patentnyt.
Send en email til: sslug@sslug og besvar bekræftelsen.