Squid og http://tdc.dk

Hejsa

Vi er en lille andelsforening som er igang med at kable alle
lejlighederne for at etablere en fælles internetløsning, hvor jeg er
ansvarlig for den tekniske del. Derfor har jeg gennem noget tid forsøgt
at teste min debian unstable (pc)server, der med to netkort fungerer som
FW. For at spare båndbredde har jeg installeret en squid proxy-server,
som faktisk virker upåklageligt.

Jeg har i mit fw-script indsat følgende for at dirigere al www-trafik
gennem proxyen:

 $IPTABLES -t nat -A PREROUTING -i $INTIF -p tcp -s 192.168.0.0/24
--dport 80 -j REDIRECT --to-port 3128
  $IPTABLES -t nat -A PREROUTING -i $INTIF -p tcp -s 192.168.0.0/24
--dport 80 -j RETURN

Problemerne opstår, når jeg forsøger at åbne http://www.tdc.dk. Blot for
at slå det helt fast, så kan jeg se alle andre sider! Men tdc.dk
resulterer i følgende meddelelse:

ERROR
The requested URL could not be retrieved

While trying to retrieve the URL: http://www.tdc.dk/

The following error was encountered:

      * Connection Failed
The system returned:

    (111) Connection refused

I min squid-log står følgende:
1097098976.299    245 192.168.0.101 TCP_MISS/503 1398 GET
http://www.tdc.dk/ - NONE/- text/html

Hvis jeg slår redirecten fra, og i stedet kører uden om squid, så bliver
tdc.dk vist korrekt.

Når jeg laver et dns-opslag på henholdsvis klient og server, ja så
resolver tdc.dk ens, så jeg tror ikke, det er et dns-problem. Faktisk så
aner jeg ikke mit levende råd, og håber virkelig på lidt hjælp.

I øvrigt så tænker jeg lidt på, hvordan jeg skal logge vores
netværkstrafik på den smarteste måde. Squid laver en fantastisk log-fil
til mig, men den logger jo kun www-trafik. Kan jeg i grunden ikke blot
forwarde al traffik til min squid, og på den måde få squid til at logge
alt trafik på netværket?

Mvh
Thomas Falkeborg