Re: [NETVAERK] problemer med at slå firewall fra

Jeg kender ikke lige yellowdog Linux first-hand, men hvis du siger at det er en Redhat Klon kunne man godt tænke at det sikkert bare er iptables setup styrer. Det kan jeg huske at det var da jeg kørte med Redhat 9.0. Jeg har senere stiftet bekendtskab med iptables first-hand, altså uden setup programmer af nogen art, og hvis du vil se hvilke regler den kører med skal du prøve
iptables -L
og hvis du vil flushe (slette) alle regler er det
iptables -F
du skal bruge. Du kan også angive et kædenavn som fx INPUT efter -F. Så flusher den kun input kæden.
Nu er det self sjældent en god ide at fjerne alt fra en firewall så måske skulle du i stedet bare lukke op for de ting du skal bruge. SSH kører på port 22 så for at lukke op for den kan du skrive
iptables -A INPUT --destination-port 22 -j ACCEPT
mener jeg det er. Det er lidt tid siden jeg har leget med det sidst. GnomeMeeting kan jeg ikke huske hvad port den bruger, men jeg kan huske at du skal lukke op for to forskellige porte, en til indgående trafik og en til udafgående trafik, men hvis det er iptables den bruger kan det, så vidt jeg husker, også løses ved at lade den acceptere alt etableret trafik, men det er en større omgang :-) Det kan du selv læse dig til, men jeg kan også finde det script jeg lavede i tidernes morgen og sende det :-)

Claus

Tomas Groth wrote:

Hej!

Jeg har et lille problem mht. fjernrådgivning til en ven med en iBook
med yellowdoglinux 3.0 installeret. Problemet er at firewallen er for
skrap (ingen gnomemeeting, ssh login etc.), men heldigvis er det jo en
redhat klon så der er et firewall-setup-program man som root kan kører
med kommandoen "setup". Desværre fungerer den ikke! Når man ændre noget,
går ud og går ind igen, er de gamle indstillinger tilbage!
Men så var det jo jeg tænkte at jeg ville gribe fat om roden og rykke
den op, dvs. firewallen. Men hvad for en firewall er det "setup" styrer?
Er det bare iptables som skal slås fra? Og hvad er der af andre
sandsynlige firewalls/programmer som kan blokkere for fjernadgangen
til iBooken?

MVH

Tomas