mozila og host

Har et problem med mozilla-mail og en bærbar.
hostnavnet på mailserver (Internettet) virker ikke når jeg er hjemme på lokalnettet, men derimod ude i verden. Hjemme på lokalnettet må jeg jeg bruge lokal IP 192.168.x.x. Problemet skyldes måske at der kun er en public IP, hvor der så NATes til forskellige servere.
Kan jeg på nogen måde fortælle mozilla hvornår bruge det ene eller andet, så den gør det automatisk?
Leif