SV: [NETVAERK] openvpn og isdn-modem???

Hej Frank,

Tak for dit hurtige svar.

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Frank Damgaard [mailto:sslug@sslug
Sendt: 26. april 2004 11:31
Til: sslug@sslug
Emne: Re: [NETVAERK] openvpn og isdn-modem???

On Mon, Apr 26, 2004 at 10:15:38 +0200, René Pedersen wrote:
> Goddag,
>
> Når jeg opretter en vpn-forbindelse fra min samba-server til min
> xp-box bag et isdn-modem bliver forbindelsen utrolig langsom.

har du prøvet en direkte forbindelse uden VPN (kryptering mv)?

-> Jeg kan slet ikke oprette direkte (uden vpn) forbindelse fra xp-boxen
bag isdn-modemet til samba-serveren bag et kabelmodem. Med jeg kan godt
oprette forbindelse til samba-serveren, hvis xp-boxen er bag et
adsl-modem.

> Jeg har med success oprettet forbindelse til samme xp-box (samme
> config) bag et kabel-modem. Selvom hastigheden blot var 64/64, som jo
> er betydelig mindre end hastigheden gennem Isdn-modemet.

ISDN er da også kun 64/64 ? (64000 bit/s begge veje)
undtagen du anvender "bundling" (2 kanal + dobbelt pris).

->ISDN-modemet går brug af bundling.

Ringer du direkte op via ISDN modem til ISDN modem på XP box ?

->Samba-serveren er på et netværk bag et kabel-modem.

> Er der nogen, der ved, hvad der bevirker den meget langsommelige
> forbindelse gennem isdn-modemet????

prøv dig frem med og uden VPN.
VPN forbindelser kan ikke komprimeres af modemet,
så det skal ske i selve VPN opsætningen,
måske der går noget galt her.

Det kan også være XP der ikke helt bruger samme VPN som linux... er det
kun SMB protokollen der er langsom eller også http, ftp osv. ?

-> Jeg kan uden problemer oprette forbindelse fra xp-boxen bag
isdn-modemet til apache på samba-serveren, og forbindelsen virker ikke
langsom.

-> Det kunne tyde på at det er samba-protocollen, der ikke kommer
igennem isdn-modemet. Har du nogen ide om årsagen???

Mvh

René