Re: [MOEDE] Re: [NOVICE] Møde for begyndere

Allan wrote:
tir, 2004-07-20 kl. 08:35 skrev mh:

Jeg forestiller mig, at de fleste nybegyndere er Windoze-brugere, som gerne vil prøve kræfter med Linux, men som ikke har den store succes med det, da indlæringskurven er for stejl.

Et af "problemerne" er vel, at linux-bøgerne er meget generelle og prøver at ramme bredt (hvilket er godt - da forummet af brugere spænder vidt). For at det vil være effektivt for en begynder, så bør man nok holde sig til én linux-version, til én mail-klient, etc.

Det vil måske nok være oplagt. Men hvem skal bestemme distributionen?
Alene det kan afstedkomme uendelige diskussioner :)

En begynder er nok fuldstændig ligeglad med hvilken version det drejer sig om. Han/hun har jo alligevel ikke kendskab til detaljerne mellem linux-distributionerne.
Det bør vel være den distribution, som er nemmest at installere og gå til, samt den som har flest standard-programmer med som "default".

Så ville en række små foredrag være kanon godt, hvis de bygger videre på de forrige foredrag, og hvis de altså passer præcis til den specifikke "begynderpakke".

Man vil ikke kunne ramme alle, for Linux med tilhørende programmer er afsindig alsidigt.
Og det er meget svært at gætte hvad folk gerne vil høre om.
Nogen holder mere af klient X end klient Y.

Alle vil nok gerne have noget, som de kan åbne WORD, EXCEL og evt. PPT filer med. Alle vil gerne kunne læse deres Email, browse interenettet, høre netradio og høre mp3-filer.
Ja, der er nok nogle, som gerne vil tage skridtet videre og vælge et specifikt program, men så er de vel næppe helt nybegyndere længere. Så det falder vel ikke helt ind under emnet.

Fedora med dertil hørende standardprogrammer ville vel være et godt udgangspunkt. At få Mozilla til at køre incl. diverse extra installationer for at køre flash, real player, etc med Mozilla er et oplagt punkt. (Selv har jeg endnu ikke fået Real Player til at virke :-( og heller ikke sslug's TV).

Det synes jeg tilgengæld er til at tage og føle på. Et specifikt problem der skal løses.
Meget nemmere at gå til som foredragsholder.

Disse små foredrag kunne jo passende foregå til et Linux-install-party.
1-dagen kunne gå med installationen på begyndernes maskiner.
2-dagen med foredrag om installation af små-programmer og brugen af disse.

Det vil jeg lade andre om at arrangere :)

Men en måde at gribe en foredragsrække an på, kunne være at tage udgangspunkt i et lille hjemmenet.

Der er to dele: en serverdel og en desktopdel.

Det mener jeg er ALT for avanceret til begyndere. De har vel svært nok ved blot at pakke pakkede filer ud og installere små-programmer. At kaste sig over en serverdel mener jeg ikke er for begyndere. Så er vi igen henne i noget af det mere "spændende" på niveau med de nuværende sslug-møder.

Er der nogle begyndere derude, som kan bidrage i denne debat ?

Ja, her selv om jeg ikke er en 0 bruger.

Mvh Michael.

Jeg mener det som ville være godt er :

Installation
Nye programmer af og på.
Biblioteker hvor hvordan
windows filer hvad med dem ?
Hvad kan programmerne Hvor gemmer jeg mine ting
hvad gør jeg hvis det ikke starter.
Hvordan kommer jeg videre.

I forbindelse med en artikel for Alt om Data har jeg afprøve Cobind Desktop <http://cobind.com>. Jeg vil mene at det er et godt udgangspunkt for nybegyndere idet Cobind har udvalgt programmer (valgfriheden i Linux er svært for nye brugere).

--
Kenneth Geisshirt, M.Sc., Ph.D.   --   http://kenneth.geisshirt.dk/
GPG Fingerprint: CEC4 7449 1B9B C8A5 7679  F062 DDDF 020E F812 4EE3