Re: [MOEDE] hvor meget skal man vide?

On Fri, Jul 16, 2004 at 07:00:53AM +0000, jette krog-jensen wrote:
> Jeg kender ikke ret meget til Linux eller andre styresystemer, men er godt
> træt af Microsofts produkter. Er der nogle kurser man kan tage og er de
> møder I holder kun for de indviede.
> vh Jette

Jeg mener altså ikke der er så meget man skal vide for at komme i gang.
Hvis man er nogenlunde fortrolig med sin windowsmaskine, så kan man også
installere Linux.

Jeg har givet Linux-cder til nogen af mine venner, som ikke var specielt
inde i alt, men bare var nysgerrige. De kunne godt finde ud af at
installere Linux fra bunden. Der har været nogen artikler i Politiken om
at installere og køre Linux hjemme, og konklusionen var at det kunne
godt lade sig gøre for meningmand.

Det første er at få fat på cd-er til at installere Linux. De kan købes
fx hos linuxpusher.dk til mellem 20 og 60 kr, eller hvis du har mod på
det kan du tage dem ned over nettet og brænde dem selv.

Du skal vælge hvilken distribution du vil køre. Hvis du bare vil prøve
det af, og se om programmerne er noget for dig, så prøv den
danske udgave af knoppix. Det er en enkelt cdrom, og den kører
udelukkende fra cd-en så du ikke behøver at bekymre dig om at der sker
noget med din windows. Jeg har vedlagt noget skriv jeg havde om knoppix
og også om hvor du kan finde hjælp.

Hvis du har mod på at gå igang med de større distributioner, så er
Mandrake, Fedora og SuSE rimeligt nemme at installere, også for
Linux-begyndere. Det er fulde Linux-distributioner, der har alt hvad
hjertet begærer, så du kan vokse med disse - udbygge til hjemmeserver
mm, hvilket du ikke kan med knoppix. Jeg vil selv anbefale Mandrake,
bl.a fordi der er nem installation som kan eksistere sammen med windows,
- Fedora og suse kan ikke selv lave ompartitionering af
windows-partitioner, men man skal benytte et særligt
ompartitioneringsværktøj under windows, fx Partition Magic.
Suse skal man også betale for. Mandrake er også kendt for at være
lidt mere brugervenlig end Fedora og Suse, og Mandrake
har nemme opsætningsprogrammer, også til de lidt mere avancerede
serverting, altsammen på dansk. Der er mere om mandrake på
http://klid.dk/sw/mdk100 .

Der er en mindre oversigt over hvilke linux-programmer, der svarer til
hvad i windows, på http://www.klid.dk/windows-linux.html

Jeg kunne godt tænke mig at høre tilbagemelinger fra dig om diverse
begyndervejledninger som dem der er her, eler er refereret til her,
er gode eller hvad der mangler. Vi prøver jo på at hjælpe sådan nogen som
dig, men det kan jo godt være at problemerne ligger helt andre steder
end hvad vi tror. At du har meldt dig ind i SSLUG og meldt dig på
misc-listen er en god start.

Venlig hilsen
Keld

Knoppix - prøv Linux af uden at røre din windows.

Knoppix er en linux-distribution der kan køre selvstændigt
fra en CD, og den vil da ikke røre ens harddisk
overhovedet. Knoppix kan således bruges til
at afteste om ens maskine kan køre med linux,
og hvad Linux er.

Knoppix startes op fra en CDROM, når man tænder for maskinen.
Du skal evt. sørge for i BIOS at din maskine kan boote fra cdrom.
Den finder så automatisk alt det udstyr den kender, under opstarten,
og da den kører en almindelig Linux-kerne, er det en god måde at
se om al udstyret understøttes generelt af Linux. Systemkrav
er en Intel 386-kompatibel CPU, et CDROM-drev, og nok 128 MB RAM.
(Ingen harddisk er nødvendig!). Linux understøtter det meste udstyr
på markedet, men der kan være udstyr som ikke understøttes, fx
visse interne modemfabrikater, nogen printere og skærme.

Knoppix må frit kopieres, og er derfor (næsten) gratis.
Den kan downloades fra nettet, fx i den danske version fra
http://tyge.sslug.dk/knoppix/ , eller bestilles via
Linux-forhandlere som linuxpusher (www.linuxpusher.dk).

Knoppix fylder kun en CD, men er alligevel et ganske
udbygget Linux-system der har de fleste ting man vil ønske på
et klientsystem. Der er fx en fuld grafisk grænseflade ala
windows, nemlig kde, og der er browsere som netscape og
en fuld tekstbehandlingspakke, OpenOffice.org, med regneark
og præsentation - kompatibel med MicroSofts produkter.
Knoppix kommer fuldt oversat til dansk.

Har man en maskine uden operativsystem, som de
ofte sælges nu om dage fra mange forhandlere, kan
Knoppix bruges til at afteste om maskinen fungerer.
Man kan fx have en Knoppix-CD med i lommen, når man er
ude for at købe nyt udstyr, og så spørge sælgeren
om man lige må prøve maskinen af med sit testprogram.

Da Knoppix som standard kører alene fra en CD, er det
noget langsommere end hvis man kørte et Linux-system
installeret på harddisken. Man kan efter at have prøvet
Knoppix af, instalere det på harddisken, eller installere
en anden Linux-distribution såsom Mandrake eller Fedora
på harddisken, og derved få en hastighedsforøgelse på
5 til 10 gange mht diskoperationer.

Hjælp til Linux

Prøver du Knoppix af, og synes du det er noget for dig,
men har du nogle problemer eller spørgsmål, er der en del
hjælp at hente, forskellige steder.

Først og fremmest kan man søge på google.com - enten på dansk
eller på engelsk. Ofte har nogen haft de samme problemer
og spurgt på nettet, og fået gode svar.

Et andet godt sted er at kigge i Linux-literaturen, der er
et vældigt godt sæt af bøger om Linux frit tilgængeligt på nettet på
www.linuxbog.dk - ellers har boghandleren og biblioteket
gode bøger om Linux.

I Danmark er der en række Linux-brugergrupper, hvor man kan få megen
hjælp og vejledning. Kig på www.linux.dk for at se hvilke
grupper der er i dit lokalområde. En meget stor brugergruppe
er SSLUG - Skåne-Sjælland Linux Users Group, hvor man gerne kan
være med selv om man bor uden for Sjælland. SSLUG har bla.
en postliste sslug@sslug hvor man kan stille begynderspørgsmål,
og hvor meget kompetente, og også andre begyndere, ofte hurtigt
kommer med gode svar. SSLUG har også ca 30 andre postlister
om forskellige Linux-relaterede emner, se www.sslug.dk.
Det er som regel gratis at være med i brugergrupperne.

Brugergrupperne holder også møder og konferencer om diverse emner
i Linux, de er som regel gratis eller med en pris under 100 kr
for et dag- eller aftenarrangement. Et godt sted at få at vide
hvilke arrangementer der kommer, er på postlisten
sslug@sslug som man tilmelder sig på www.opensource.dk
Nogen brugergrupper holder såkaldte installfester, hvor man kan få hjælp
til at installere Linux på sin maskine.

Man kan naturligvis også betale sig fra at få løst Linux-problemer,
der er en liste over Linux-supportfirmaer og enkeltpersoner på
www.linux.dk