Re: [MOEDE] Hvor meget skal man vide?

Ivar Madsen skrev:

> Det jeg husker aller tydeligst som noget der forvirrede
> mig, dengang jeg første gang forsøgte at installere Linux,
> det er opbygningen med conf. filer i /etc, binære filer i
> /usr med forskellige underkataloger /proc hvad var det dog
> for en masse underlige kataloger

Det lyder som (en del af) et foredrag der svarer nogenlunde
til afsnit 4.1 fra <http://cvs.linuxbog.dk/unix/bog/>.

> Sådan noget basalt som at man kan sende en kommando til et
> kørende program ved at køre programmet en gang til, med
> parameteren man vil sende til programmet. Nå, ja, det er
> ikke alle programmer man kan det med, men nogle kan man.
> Flere ved at køre et andet program, f.eks. INN der
> opretter man en gruppe ved at kalde et andet program, som
> følger med INN.

Er der egentlig mange andre programmer end Mozilla og INN
der bruger den slags fiduser?  Under alle omstændigheder er
jeg ikke sikker på at det ville være det første jeg ville
underholde begyndere om.

Kapitel 2 og 3 i <http://cvs.linuxbog.dk/unix/bog/>
(brugsanvisninger og adgangsstyring) er vel også væsentlige
oplysninger for begyndere.

Jacob
--
»... det er ulækkert, at man selektivt vil tømme
 ulande/Østeuropa for velkvalificerede mennesker.«