Re: [MOEDE] Re: OT (was: Møder p å Kbh hovedbib . )

Peter Toft <sslug@sslug> writes:

> Arrgh - det mener du ikke Henrik!!

Hvilket af udsagnene tænker du på?
At dørvogter er 100 gange bedre end brandmur, jo det mener jeg
faktisk. Brandmur beskriver ikke funktionen ret godt, det gør dørvogter.
At vi får et dansk fagsprog, som kan komme til at kræve sjælden brug af
en ordbog, jo det mener jeg også. Jeg har ikke styr på hvor mange gange
jeg har sagt det, men alle andre fag har to fagsprog, hvorfor skulle vi
så ikke?

> Hele vores arbejdsmåde at at fremlægge vores bedste
> forslag til program, oversættelser, dokumentation.
> Heldigvis er det ofte fint - men dørvogter viser de
> et af de "slagsmål" at I nok taber.

Hvis vi ikke kan få det anvendt i de konkrete oversættelser har du nok
ret, men jeg har ikke opgivet kampen endnu.
Desuden tror jeg ikke det i det lange løb skader sagen at vi slås lidt
internt om hvad der er den bedste oversættelse.

> Jeg må indrømme at
> Kelds oversættelse til brandmur er 200 gange bedre
> IMHO.

Der er vi så uenige. Jeg forstår godt Eriks (jeg kan umiddelbart kun
huske at have set ham fremføre det) argument, jeg mener bare ikke det er
lige så væsentligt som beskrivelsen af funktionen.

> (BTW: 200 er meget større end 100 *G*)

Det kan vi godt blive enige om!

> Jeg kan godt følge Hannes tankegang angående hvem som
> skal dømme. Det er op til jer at fremsætte jeres
> forslag, men i lige så høj grad alle andres ansvar at
> vurdere det og nogle gange korrigere forslaget - tag
> det til efterretning - vær åben.

Jeg er ikke uenig i andet end hvorvidt det konkrete slag er tabt og
resultatet skal tages til efterretning.

> I øvrigt så fortjener I stor ros for det arbejde der er
> lavet med oversættelser,

Tak.

> og reelt tror jeg problemerne
> kommer ved ord som "dørvogter" og "infokager"

Hvis der ikke var nogen problemer var det jo ikke sjovt. (Det er jo
tydeligt at du har ret

> - det er
> ikke meget ud af den store ordbog I arbejder med.

Absolut ikke.

Henrik

--
Registreret Linux bruger nummer 61622