Re: [MOEDE] [SIKKERHED] Foreslag om hyggeaften (fwd)

Godt initiativ, Johnny! Jeg har skrevet en omformulering af dit brev til
Schneekloth, som du er velkommen til at bruge. Jeg ville egentlig blot
omformulere de første par sætninger, men det ene ord tog det andet... Håber jeg
er tilgivet :-)

Hvad siger du?

Mvh. Tue Wennerberg

<mail>
<to>sslug@sslug</to>

Hej Hans-Erik Schneekloth,

Vi skriver til dig på vegne af SSLUG. SSLUG står for Skåne Sjælland Linux User
Group og er en forening af Linux professionelle og entusiaster med basis i
Øresundsregionen. Foreningen har pt 5300 medlemmer (støt stigende) og holder
jævnligt større møder med forskellige temaer og emner. Vi vil d. xx/yy 2000
holde et møde om IT sikkerhed, specielt med henblik på internet sikkerhed for
servere og klient maskiner der kører Unix. Mødet vil være delt i en række
foredrag af cirka xx minutters varighed (varigheden afhænger af emnet).

Da mange af foreningens medlemmer fungerer som netværks- og
server-administratorer, er der en stor interesse for at høre hvad man kan gøre
når man bliver angrebet af crackere. Foreningens egne foredragsholdere vil
fortælle om de mere Linux-specifikke sikkerhedsforanstaltninger, men vi vil
meget gerne høre om politiets erfaringer, specielt:

- Hvordan efterforsker Politiet sådanne angreb?
- Hvordan hjælper man Politiet bedst?
- Hvilke oplysninger har Politiet brug for i en anmeldelse?
- Har Politiet nogle særlige anbefalinger til teknologi eller metoder?
- Hvilke statistikker fører Politiet og hvordan ser de ud?

For Jer i Politiet har I en mulighed for ved et enkelt foredrag at opdrage en
masse IT administratorer i den bedste måde at opbevare log-filer på, lave
anmeldelser på, m.m., hvilket vil kunne lette jeres arbejde i fremtiden. Denne
viden vil også sive ud til resten af den danske IT verden, fordi vores
medlemmer er så godt repræsenteret.

Bemærk i øvrigt at der i folketinget i øjeblikket er et forslag om at fremme
Open Source software i den offentlige sektor, heriblandt Linux. Første
behandling af dette lovforslag sker allerede torsdag d. 6. april, og som
stemningen er i folketinget, vil det højst sansynligt blive vedtaget.

Nærmere detaljer om SSLUG kan læses på http://www.sslug.dk/SSLUG.html

Med venlig hilsen,

xxx, yyy og zzz
SSLUG -- Skåne Sjælland Linux User Group
</mail>