Re: [MISC] DRM kryptering?

Den 17/10/12 22:56, Martin Jochimsen skrev:
> Hejsa
>
> Jeg har et problem en epub fil.
> Jeg har købt en epub bog, som har DRM. Jeg kan sagtens læse den på min android mobil
> (f.eks. med ebogslæseren Aldiko og Adobe DRM), men på min tablet (en HP Touchpad med
> WebOS), har jeg ikke mulighed for at læse DRM-krypterede bøger.

ja til android findes nogle ebogslæsere der kan DRM, bla. Aldiko og Bluefire
Til de ukodede bøger findes FBReader (fås også som debian/ubuntu pakke).

(epub filer er jo zip filer med et antal html/xml filer mv., jeg har
 dog ikke checket med DRM hvordan det laves)

> Hvad er mulighederne for at kunne fjerne en sådan kryptering, og findes der redskaber i
> linux/Ubuntu (eller Windows for den sags skyld), som kan klare det?

De kodede epub mv. bruger vist alle Adobe's DRM system Adobe Digital Editions

hvis du googler lidt (drm adobe removal python) dukker nogle programmer op så
du kan oplåse dine epub/mobi bøger.
Der dukker i søgning nogle python scripts op, som nok kun virker under windows, da
Adobe's digital editions muligvis skal være installeret.
Jeg har dog ikke prøvet det , da jeg indtil videre kun har købt DRM fire e-bøger,
Ser man på tilmelding og oprettelse hos Adobe bliver man lidt i tvivle om
det er korrekt sted at oprette sig som ADE bruger, så jeg kom aldrig videre
med indløb af DRM bøger.

Lidt underligt at Adobe ikke har lavet en linux version af ADE, men de laver
kun til windows+mac....

NB
Jeg køber en del e-bøger hos smashwords.com, de er ikke DRM inficerede, men de
"kendte" forfattere findes så ofte ikke der, men der er meget engelsk at vælge imellem.

> Med hensyn til krypterede dvd'er er det vel stadig sådan, at man må bryde krypteringen af
> egne materialer, for at kunne afspille det på ens egen hardware?
> Gælder det samme for tekst-filer (f.eks. epub og pdf) med DRM?

det er jo et godt spørgsmål om det overhovedet er lovligt (selv med DVD)....

men sålænge man kun gør det til egne DVD/epub/PDF overholder man da ophavsretsregler
(ikke til at vide om andre ting overtrædes ved at gøre købt indhold læsbar til eget brug)

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2012-11-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]