Re: [MISC] Skalere en .pdf-fils billeder

On 24/06/2011, at 02.14, E. Sjørlund wrote:

> Skalere dem op til A4.
> Der er ingen tekster, kun indscannede sider. Bogen er fra 1939, og en forstørrelse vil - måske - gøre den lidt lettere at læse.
> Med 160 sider er Carls forslag om at bruge gimp ikke helt aktuelt.

Jeg har et forslag, jeg havde egentlig tænkt mig at skrive en artikel om det til DKUUG-nyt, men hvis jeg nu kunne lokke dig til at skrive den ...

Det jeg gjorde var at bruge pdfimages til at trække hver enkelt side ud af en .PDF fil. Det giver dig en masse .ppm filer som jeg så converterede til .tiff med ppm2tiff.

Fordi jeg havde indscannet en masse blade ved at fjerne hæfteklammerne i ryggen så indeholdt min .tiff fil 2 indscannede sider pr. fil. Jeg brugte derefter tiffinfo til at finde størrelsen, og alt efter om det var A4 eller A3 fordi nogle blade var A5 og andre A4, så brugte jeg tiffcrop til at klippe i højre og venstre side.

Det viste sig meget hurtigt at filernes placering altid gav det samme side nummer selvom at nogle af bladene havde forskelligt sideantal, desværre var det ikke helt så let at kode noget som konsekvent satte dem i korrekt sideorden.

Nå, men jeg er overbevist om at når du nu har en single .tiff fil så kan du også godt bruge convert fra imagemagick til at scalere billederne, og når det er gjort så kan du måske få convert fra imagemagick til at konvertere alle .tiff'erne til en samlet .PDF, men ellers så skal du måske kikke på tiffcp ?

JonB

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2011-07-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]