Re: [MISC] printer anbefaling ønskes

Atte André Jensen wrote:

> [...]
> forskellige behov (én printer en gang i ugen, én kører egen virksomhed
> og printer meget) begge har en HP Photosmart, vennen med virksomhed ved
> det er HP Photosmart C4380, den anden viste ikke hvilken, blot det var
> en photosmart.
>
> De var begge rigtig glade for den, jeg kan se mig selv bruge
> kopi/scanner funktionen rigtig meget. Jeg printer måske 50-100 sider om
> ugen i sort/hvid, farver sjældent.
>
> Så spørgsmålet (OT, da den virker med linux) er: hvad vil ulempen være
> med sådan én i forhold til en laser? Jeg har måske været for fokuseret

S/H laser billig og hurtig til mange sort/hvid uskrifter,
såsom kildetekst, regnskaber, netbankudskriver, .....
Ikke noget med dyser der stopper og den slags, men
toner skal skiftes, og i nogle tilfælde tromlen.

Blækprinter er en god all-round, man skal blot huske at bruge
dem en gang i mellem så *alle* dyserne ikke stopper.
(dvs. også printe lidt farve af og til)

Multifunktionsprintere er jo med indbygget scanner og i nogle tilfælde
"copy funktion" uden at PC skal tændes.
Ulempe kan være ekstra dyr blæk, og ikke så god print som en alm. god blækprinter.
Men modeller, kvalitet og pris varierer.
(der findes vist også laser-multifunktionsprintere)

I Linux er der ulempen med til tider dårlig support af printeren (både print og scanner),
da indmad ofte er "hemmelig" fra producenten ...

Så inden køb check både http://openprinting.org og http://www.sane-project.org/

> NB: Det ser ud til at netop Photosmart C4380 er ude af produktion, så
> hvis det er, skal jeg se om jeg kan finde en afløsende model med samme
> fordele, nogle bud på hvad det kunne være?

Check at det virker med Linux, og check tests i computerblade.
Det tyske kvalitets computerblad c't  har ofte gode tests af printer og
multifunktionsprintere.

( http://heise.de/ct
 og http://www.heise.de/ct-tv/
 http://www.hr-online.de/website/fernsehen/sendungen/ct_magazin2964.jsp?rubrik=2964